Cytat z Go "Przypomnijmy , że dotychczasowa dyrektor PSP 5 Marta Dobrowolska - Wesołowska złożyła wniosek o przeniesienie do innej jednostki organizacyjnej gminy. Stąd też trafiła do CRL"
Pytanie - to tak można poprosić o przeniesienie? Nie ma najpierw ogłoszenia w BIP oferty pracy, a następnie jest konkurs ofert?
Tak można. Proszę się zapoznać z przepisami dotyczącymi pracowników samorządowych.
Dyrektor szkoły nie jest gminnym pracownikiem samorządowym - lecz nauczycielem, pełniącym funkcję kierownika samorządowej jednostki organizacyjnej jaką jest szkoła. W przypadku rezygnacji ze stanowiska dyrektora w trybie art. 38 ust.
03.08.2017 Pracownik spółki gminnej musi stanąć do naboru, jeżeli chce zająć stanowisko urzędnicze
SAMORZĄD TERYTORIALNY
PYTANIA I ODPOWIEDZI
Pracownik spółki gminnej nie jest pracownikiem samorządowym i musi stanąć do naboru, jeżeli chce zająć stanowisko urzędnicze w samorządzie. Nabór kandydatów na wolne stanowiska urzędnicze, w tym na kierownicze stanowiska urzędnicze, jest otwarty i konkurencyjny.
Pytanie:
Czy pracownik pracujący w spółce z o.o., która ma 100% udziałów w gminie może otrzymać bez organizowana przez gminę konkursu stanowisko pracy w innym podmiocie bezpośrednio i w 100% także podległemu gminie?
Odpowiedź:
Nie. Pracownik spółki gminnej nie jest pracownikiem samorządowym i musi stanąć do naboru, jeżeli chce zająć stanowisko urzędnicze w samorządzie.
Uzasadnienie:
Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawie z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych - dalej u.p.s. nabór kandydatów na wolne stanowiska urzędnicze, w tym na kierownicze stanowiska urzędnicze, jest otwarty i konkurencyjny.
Wolnym stanowiskiem urzędniczym, w tym wolnym kierowniczym stanowiskiem urzędniczym, jest stanowisko, na które, zgodnie z przepisami ustawy albo w drodze porozumienia (art. 12 ust. 1 u.p.s.):
1) nie został przeniesiony pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym, posiadający kwalifikacje wymagane na danym stanowisku lub
2) nie został przeprowadzony na to stanowisko nabór albo
3) mimo przeprowadzonego naboru nie został zatrudniony pracownik.
Pracownikami samorządowymi są osoby zatrudnione w (art. 2 u.p.s.):
1) urzędach: marszałkowskich, gminnych i starostwach powiatowych,
2) wojewódzkich samorządowych i powiatowych jednostkach organizacyjnych,
3) jednostkach pomocniczych gmin,
4) gminnych jednostkach budżetowych i samorządowych zakładach budżetowych,
5) biurach (ich odpowiednikach) związków jednostek samorządu terytorialnego oraz samorządowych zakładów budżetowych utworzonych przez te związki,
6) biurach (ich odpowiednikach) jednostek administracyjnych jednostek samorządu terytorialnego.
Spółka mająca 100% udział gminy jest osobą prawną, utworzoną i funkcjonującą na podstawie ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych. Nie jest to jednostka budżetowa gminy, ani żadna inna jednostka samorządowa. Pracownicy tej spółki funkcjonują więc poza sferą administracji publicznej (samorządowej).
Oznacza to, że pracownik, zatrudniony w spółce, w której gmina ma 100% udziałów jest pracownikiem tej spółki, a więc nie jest więc pracownikiem samorządowym. Nie może być w żaden sposób przeniesiony do pracy w gminnej jednostce organizacyjnej. Musi stanąć do naboru konkursowego jeżeli zamierza zatrudnić się w jednostce samorządowej.
Czytaj więcej na Prawo.pl:
Tak wygląda dosadzenie klientów, wczasowiczów do stolika: "Jak to się robi"/"How it is done" https://www.youtube.com/watch?v=Jj00dAxWmo0
A jak wygląda zatrudnienie, dotrudnienie, dozatrudnienie? Brak przykładowego filmiku :)
Strona główna > Rada Miasta > Projekty uchwał Rady Miasta > Kadencja 2018-2024 > 2021 r. > 29 października 2021 r. > 12) utworzenia jednostki budżetowej p.n. "Centrum Rozwoju Lokalnego" oraz nadania jej statutu https://bip.um.ostrowiec.pl/artykul/3196/24459/29-pazdziernika-2021-r + uzasadnienie
UZASADNIENIE
W związku z podjęciem przez Radę Miasta Ostrowca Świętokrzyskiego Uchwały o rozwiązaniu Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, działającej dotychczas pod firmą „Agencja Rozwoju Lokalnego Sp. z o.o.” z siedzibą w Ostrowcu Świętokrzyskim, niezbędnym staje się przejęcie realizowanych dotychczas zadań i kontynuowanie działań w sposób płynny oraz nie zakłócający funkcjonowania obsługiwanych dotychczas przez spółkę podmiotów, jak również zapewniający dalszy rozwój gminy i rynku lokalnego.
Gwarantem zapewniającym taki sposób działania jest utworzenie jednostki organizacyjnej pod nazwą „Centrum Rozwoju Lokalnego”, która to, zgodnie z zapisami art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, może być utworzona w celu wykonywania zadań gminy. Aby zaś powołać jednostkę, zgodnie z zapisami art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, niezbędne jest nadanie jej statutu oraz określenie mienia przekazywanego jednostce w zarząd.
Zadaniem nowej jednostki będzie nie tylko kontynuacja faktycznej działalności realizowanej do tej pory przez spółkę, lecz również nowe zakresy funkcjonowania wynikające ze Strategii Rozwoju Gminy Ostrowiec Świętokrzyski na lata 2021-2030 oraz z realizowanego przez gminę projektu „Ostrowiec Świętokrzyski – miasta OdNowa” związane ze zintegrowanymi oraz kompleksowymi działaniami zmierzającymi m.in. do aktywizacji społecznej i gospodarczej gminy, poszerzenia oferty edukacyjnej dla dzieci i młodzieży, wsparcia osób przedsiębiorczych i organizacji pozarządowych czy przyciągania inwestorów i inwestycji kreujących nowe miejsca pracy. Kompletny zakres działalności będzie miał także na celu podniesienie poziomu kompetencji, jakości świadczonych usług i odpowiedzialności administracji samorządowej, przyczyniając się do budowania zaufania mieszkańców do władz lokalnych, jako instytucji administrujących lokalnym rozwojem.
Jednostka, zgodnie ze statutem, przejmie większość zadań likwidowanej spółki, tj. prowadzenie Centrum Przedsiębiorczości i Aktywizacji Zawodowej, w tym prowadzenie Inkubatora Przedsiębiorczości i Centrum Biurowo-Konferencyjnego oraz Centrum Aktywności Obywatelskiej, będzie współpracować i działać na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, promować gminę i wspierać przedsiębiorczość.
Ponadto jednym z nowych zadań nowopowstałej jednostki będzie realizacja części projektu, o którym mowa powyżej, w zakresie szkoleń i działań edukacyjno-przedsiębiorczych oraz docelowo prowadzenie Ostrowieckiego Integratora Edukacji i Przedsiębiorczych, który powstanie na przełomie 2023 i 2024 r. w ramach Programu „Rozwój Lokalny”, finansowanego ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2014-2021. Integrator będzie podzielony na dwa komponenty, które wspólnie mają wytworzyć efekt synergii w zakresie przedsiębiorczości i edukacji. Pierwsza część będzie związana z edukacją i utworzeniem powierzchni, w których po modernizacji i dostosowaniu do odpowiednich preferencji dzieci i młodzieży, po uprzednim zbadaniu potrzeb, mogłyby mieścić się m.in.: strefa druku 3D, wirtualnej rzeczywistości, programowania i kodowania z elementami game developingu, esportu, CNC, elektroniki, strefa DIY (Do It Yourself), robotyki, mechatroniki, szachów. W pomieszczeniach będą odbywały się zajęcia dla dzieci i młodzieży, dzięki którym poszerzą swoją wiedzę, spędzą wolny czas, rozwiną swoje zainteresowania i umiejętności, będą inspirowane nowymi formami działania i rozwijania swoich kompetencji, będą mogły spotkać się z doradcą zawodowym i psychologiem, poszerzą wiedzę z zakresu logiki i przedsiębiorczości, spotkają ciekawych i przedsiębiorczych ludzi, nauczą się programowania i kodowania, rozbudzą ciekawość, kreatywność i kompetencje przyszłości. Drugą część obiektu stanowić będą powierzchnie przeznaczone dla ludzi przedsiębiorczych, którzy nie prowadzą jeszcze działalności gospodarczej, na każdym etapie rozwoju, niezależnie od tego czy będą szukali inspiracji, wspólnika, czy mają dopiero wstępny pomysł na biznes lub rozwój. Integrator Przedsiębiorczych ma być miejscem spotkań, integracji, sieciowania się, wymiany wiedzy czy doświadczeń oraz inspiracji dla osób przedsiębiorczych. W integratorze odbywałyby się otwarte, bezpłatne wydarzenia, spotkania, pokazywane byłyby ścieżki wsparcia dla osób planujących założyć działalność w zależności od etapu rozwoju i potrzeb oraz dla osób, które już prowadzą działalność. Integrator będzie również zapraszać ekspertów zewnętrznych oraz pokazywać ścieżki rozwiązywania problemów dręczących przedsiębiorców na styku z urzędem. W ramach współpracy z Integratorem Edukacji odbywać się będą również spotkania w zakresie kształtowania postaw przedsiębiorczych wśród dzieci i młodzieży prowadzone m.in. przez przedsiębiorców z rynku ostrowieckiego. Wszystkie te elementy będą miały na celu zapewnienie warunków do tworzenia, testowania i rozwijania pomysłów biznesowych, naukowych, artystycznych i społecznych oraz podnoszących wiedzę na temat przedsiębiorczości oraz gospodarki.
Nowopowstałej jednostce zostaną przekazane w zarząd nieruchomości zabudowane położone w Ostrowcu Świętokrzyskim przy ul. Sandomierskiej 26A oraz przy ul. Sienkiewicza 70, zaś kadrę jednostki budżetowej stanowić będą dotychczasowi pracownicy zlikwidowanej Spółki ARL Sp. z o.o. zgodnie z art. 23¹ Kodeksu Pracy.
W związku z powyższym podjęcie niniejszej uchwały przez Radę Miasta Ostrowca Świętokrzyskiego uważa się za uzasadnione.
-
UCHWAŁA NR LIII/122/2021 RADY MIASTA OSTROWCA ŚWIĘTOKRZYSKIEGO z dnia 29 października 2021 r. w sprawie utworzenia jednostki budżetowej pod nazwą "Centrum Rozwoju Lokalnego" oraz nadania jej statutu
Na podstawie art. 9 ust. 1 i art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. h ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1372) oraz art. 12 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 roku poz. 305 ze zm.) Rada Miasta Ostrowca Świętokrzyskiego uchwala, co następuje:
§ 1. Tworzy się jednostkę budżetową pod nazwą „Centrum Rozwoju Lokalnego” z siedzibą w Ostrowcu Świętokrzyskim, ul. Sandomierska 26A, zwaną dalej CRL.
§ 2. Nieruchomości zabudowane, położone w Ostrowcu Świętokrzyskim przy ul. Sandomierskiej 26A oraz przy ul. Sienkiewicza 70 zostaną przekazane przez Gminę Ostrowiec Świętokrzyski w zarząd CRL, w celu realizacji zadań statutowych.
§ 3. CRL nadaje się statut w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszej uchwały.
§ 4. Termin rozpoczęcia działalności CRL określa się na dzień 1 stycznia 2022 roku.
§ 5. Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Ostrowca Świętokrzyskiego.
§ 6. Uchwała wchodzi w życie z dniem powzięcia.
Przewodnicząca Rady Miasta Ostrowca Świętokrzyskiego Irena Renduda - Dudek
Załącznik do Uchwały Nr LIII/122/2021 Rady Miasta Ostrowca Świętokrzyskiego z dnia 29 października 2021 r.
STATUT jednostki budżetowej „Centrum Rozwoju Lokalnego”
§ 1. Centrum Rozwoju Lokalnego, zwane dalej „CRL”, jest jednostką sektora finansów publicznych, wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonującą w formie jednostki budżetowej Gminy Ostrowiec Świętokrzyski, zwanej dalej „Gminą”.
§ 2. CRL działa na terenie Gminy.
§ 3. Siedzibą CRL jest miasto Ostrowiec Świętokrzyski.
§ 4. Przedmiotem działalności CRL jest:
1) prowadzenie Centrum Przedsiębiorczości i Aktywizacji Zawodowej, w tym prowadzenie Inkubatora Przedsiębiorczości i Centrum Biurowo-Konferencyjnego,
2) prowadzenie Centrum Aktywności Obywatelskiej, jako ośrodka wsparcia dla funkcjonowania ekonomii społecznej w Gminie,
3) prowadzenie Ostrowieckiego Integratora Edukacji i Przedsiębiorczych,
4) udostępnianie obiektów wymienionych w punktach od 1 do 3,
5) aktywizacja społeczna i gospodarcza lokalnej społeczności i Gminy oraz podejmowanie inicjatyw ukierunkowanych na rozwój wspólnot i społeczności lokalnych oraz regionalnych,
6) współpraca i działalność na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
7) promowanie i wspieranie przedsiębiorczości, przedsiębiorców oraz przyciąganie inwestycji kreujących nowe miejsca pracy,
8) prowadzenie działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych utratą pracy oraz kształtowanie postaw przedsiębiorczych,
9) promocja Gminy.
§ 5. Dyrektor CRL jest zatrudniany i zwalniany przez Prezydenta Miasta Ostrowca Świętokrzyskiego.
§ 6. 1. Dyrektor reprezentuje CRL na zewnątrz oraz kieruje jednoosobowo jego działalnością na podstawie i w granicach pełnomocnictwa udzielonego mu przez Prezydenta Miasta, w szczególności do:
1) zaciągania zobowiązań finansowych oraz zarządzania składnikami mienia,
2) zawierania i rozwiązywania umów związanych z przedmiotem i zakresem statutowej działalności.
2. Do czynności przekraczających zakres pełnomocnictwa, o którym mowa w ust. 1, wymagana jest zgoda Prezydenta Miasta Ostrowca Świętokrzyskiego.
§ 7. Dyrektor kieruje CRL przy pomocy swojego zastępcy oraz podległych mu komórek organizacyjnych i stanowisk pracy.
§ 8. Szczegółową strukturę organizacyjną CRL, zadania poszczególnych komórek organizacyjnych oraz ramowe zadania przypisane do kierowniczych i samodzielnych stanowisk pracy określa regulamin organizacyjny, opracowany przez Dyrektora CRL i zatwierdzony przez Prezydenta Miasta Ostrowca Świętokrzyskiego.
§ 9. CRL jest pracodawcą w rozumieniu przepisów prawa pracy. Dyrektor CRL wykonuje wszelkie czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wobec pracowników CRL.
§ 10. Wynagrodzenie Dyrektora CRL ustala Prezydent Miasta Ostrowca Świętokrzyskiego.
§ 11. Wynagrodzenie pracowników CRL ustala Dyrektor.
§ 12. Zasady wynagradzania pracowników CRL określa regulamin wynagradzania ustalany z uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawa przez Dyrektora CRL i uzgodniony z Prezydentem Miasta Ostrowca Świętokrzyskiego.
§ 13. CRL jest samorządową jednostką budżetową i prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie o finansach publicznych.
§ 14. Nadzór nad działalnością CRL sprawuje Prezydent Miasta Ostrowca Świętokrzyskiego.
Przewodnicząca Rady Miasta
Ostrowca Świętokrzyskiego
Irena Renduda – Dudek
uchwała nr: LIII/122/2021
jakiego organu: Rady Miasta
z dnia: 29.10.2021
w sprawie: utworzenia jednostki budżetowej pod nazwą „Centrum Rozwoju Lokalnego” oraz nadania jej statutu
status uchwały: obowiązująca
https://bip.um.ostrowiec.pl/uchwaly/24/25/25 => https://bip.um.ostrowiec.pl/uchwala/24502/uchwala-nr-liii-122-2021
https://bip.um.ostrowiec.pl/attachments/download/35932
Czy jednostka organizacyjna gminy jest zakładem pracy?
ChatGPT powiedział: Jednostka organizacyjna gminy, taka jak urząd gminy, szkoła, ośrodek pomocy społecznej czy inne jednostki, nie jest formalnie zakładem pracy w tradycyjnym rozumieniu tego pojęcia, ale w praktyce może pełnić funkcję zakładu pracy dla zatrudnionych w niej pracowników.
Zakład pracy to jednostka organizacyjna, która zatrudnia pracowników, świadczy usługi lub prowadzi działalność gospodarczą w celu osiągnięcia określonych celów. Jednostki organizacyjne gminy zatrudniają pracowników na podstawie umowy o pracę i w ramach realizacji zadań publicznych, co sprawia, że dla tych pracowników jednostka gminy jest zakładem pracy.
Jednak w kontekście prawnym, termin "zakład pracy" odnosi się zazwyczaj do podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, podczas gdy jednostki organizacyjne gminy realizują zadania publiczne i są finansowane ze środków publicznych. W związku z tym, chociaż jednostka organizacyjna gminy może być zakładem pracy, nie jest to zakład pracy w tradycyjnym sensie tego terminu.
Co to jest zakład pracy?
ChatGPT powiedział: Zakład pracy to jednostka organizacyjna, która zatrudnia pracowników i prowadzi działalność w celu realizacji określonych celów, zazwyczaj związanych z produkcją dóbr lub świadczeniem usług. W polskim prawie zakład pracy jest traktowany jako miejsce, w którym pracownicy wykonują swoje obowiązki na podstawie umowy o pracę.
Definicja zakładu pracy obejmuje zarówno przedsiębiorstwa prywatne, jak i jednostki publiczne, takie jak urzędy, szkoły, szpitale, czy instytucje samorządowe. Zakład pracy jest zobowiązany do przestrzegania przepisów prawa pracy, w tym zapewnienia odpowiednich warunków pracy, przestrzegania godzin pracy, wypłaty wynagrodzenia, ubezpieczeń społecznych oraz innych uprawnień pracowniczych.
Elementy, które charakteryzują zakład pracy:
1. Zatrudnienie pracowników – w zakładzie pracy pracownicy wykonują swoje obowiązki na podstawie umowy o pracę.
2. Prowadzenie działalności gospodarczej lub publicznej – zakład pracy realizuje określone zadania, może to być działalność produkcyjna, usługowa, edukacyjna, medyczna, administracyjna itp.
3. Obowiązki pracodawcy – pracodawca (właściciel zakładu pracy) jest odpowiedzialny za zapewnienie pracownikom odpowiednich warunków pracy, przestrzeganie przepisów BHP, wypłacanie wynagrodzenia i innych świadczeń pracowniczych.
Zakład pracy, w zależności od branży i rodzaju działalności, może przyjmować różne formy organizacyjne – od firm prywatnych po jednostki sektora publicznego, jak gminy, szkoły, urzędy czy szpitale.
19.04.2016 Pracodawcą pracowników samorządowych jest urząd
SAMORZĄD TERYTORIALNY
PYTANIA I ODPOWIEDZI
Pracownicy samorządowi są pracownikami urzędu i to ten właśnie urząd jest wobec nich pracodawcą. W omawianym zagadnieniu pracodawcą nie jest starosta, lecz starostwo powiatowe.
Czytaj więcej na Prawo.pl:
https://www.prawo.pl/samorzad/pracodawca-pracownikow-samorzadowych-jest-urzad,104420.html
Skoro są samorządy, to dlaczego nie ma samosądów? :)
Przerwa na sympatyczną reklamę: (...) Takie czasy proszę państwa są. Zakład musi żyć, iść do przodu... i chyba to my będziemy nim rządzić. Rozstrzygniecie konkursu na dyrektora https://www.youtube.com/watch?v=mYMH6W1cgxA
2022-04-04 Struktura organizacyjna http://img.liczniki.org/20250214/SchemorgCRL-1739552541.jpg
Schemat organizacyjny Centrum Rozwoju Lokalnego
Galeria => Obraz: SchemorgCRL.jpg | agnieszka_rogalinska
https://crlostrowiec.bip.gov.pl/struktura-organizacyjna/struktura-organizacyjna.html
Słówko na dziś: fundraising
Fundraising to proces zdobywania funduszy poprzez proszenie o wsparcie różnych podmiotów. Dowiedz się o rodzajach kampanii fundraisingowych, uwarunkowaniach prawnych i zasadach etycznych w Polsce. https://duckduckgo.com/?q=fundraising
ang. fund(s) 1. fundusz(e), środki pieniężne 2. zasób 3. finansować
ang. raise 1. podnosić, unosić 2. (pieniądze) zbierać 3. (wspomnienie) przywoływać 4. (dziecko) wychowywać 5. (zwierzęta) hodować 6. (sprawę) podnosić 7. US (pieniężna) podwyżka
ps. English is easy with Easy English
Koń pociągowy: draft horse, trace-horse, cart-horse, carthorse, cart horse
Gigantyczny koń - Najsilniejszy na świecie koń pociągowy - Suffolk Punch Muscular Horses | Dokument o rolnictwie https://www.youtube.com/watch?v=6SDUeZGgcE0
Jeszcze są tzw. lokomotywy wyborcze.
A draft horse (US) or draught horse (UK), also known as dray horse, carthorse, work horse or heavy horse, is a large horse bred to be a working animal hauling freight and doing heavy agricultural tasks such as plowing. There are a number of breeds, with varying characteristics, but all share common traits of strength, patience, and a docile temperament.
Koń pociągowy (USA) lub koń pociągowy (Wielka Brytania), znany również jako koń pociągowy, koń zaprzęgowy, koń roboczy lub koń ciężki, to duży koń hodowany jako zwierzę robocze do ciągnięcia ładunków i wykonywania ciężkich prac rolniczych, takich jak orka. Istnieje wiele ras o różnych cechach, ale wszystkie mają wspólne cechy siły, cierpliwości i potulnego temperamentu. https://en.wikipedia.org/wiki/Draft_horse
Potulne, jak piesek Coco?
Jeżeli nie masz układów w UM,to zapomnij o pracy w budżetówce.