Ostrowiec Świętokrzyski - Widok na fragment miasta

Ostrowiec Świętokrzyski www.ostrowiecnr1.pl

Szukaj
Właściciel portalu


- Reklama -

Logowanie

- Reklama -
- Reklama -
- Reklama -
Zaloguj się, aby zbaczyć, kto jest teraz on-line.
Aktualna sonda
Czy uważasz, że dobrze zagłosowałeś w kwietniu wybiarając obecnie rządzących?
Aby skorzystać
z mailingu, wpisz...
Korzystając z Portalu zgadzasz się na postanowienia Regulaminu.
W aktualnym widoku dostępne są posty, które oczekują weryfikację (m.in. sprawdzenie, czy są zgodne z Zasadami Forum). Przywróć zwykły widok wątku „Jednostka budżetowa miasta - praca”.
        • Odp.: Jednostka budżetowa miasta - praca

          "W związku z podjęciem przez Radę Miasta Ostrowca Świętokrzyskiego Uchwały o rozwiązaniu Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością" Czy Rada Miasta może w ogóle decydować o rozwiązaniu lub zawiązaniu komunalnej spółki z o.o.? Czy posiada takie uprawnienia? Na postawie jakich przepisów prawa?

          https://www.prawo.pl/samorzad/spolki-komunalnej-nie-moze-kontrolowac-rada-miasta,473454.html

          Skoro nie może kontrolować, to chyba tym bardziej nie może jej likwidować ani tworzyć?

          Gość
          Zgłoś
          Odpowiedz
          • Odp.: Jednostka budżetowa miasta - praca

            Czy Rada Miasta może tworzyć spółki z ograniczoną odpowiedzialnością należące w 100% do majątku gminy, czyli spółki gdzie prezydent jest właścicielem takiej spółki?

            ChatGPT powiedział:

            Rada Miasta nie ma bezpośrednich kompetencji do tworzenia spółek z ograniczoną odpowiedzialnością (sp. z o.o.) w sensie pełnienia roli właściciela. To w gestii organu wykonawczego gminy, czyli wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, leży zarządzanie majątkiem gminy, w tym podejmowanie decyzji o tworzeniu spółek.

            Zasadniczo, gmina może powołać spółkę z o.o., która będzie w pełni jej własnością. Zgodnie z przepisami prawa, wójt, burmistrz lub prezydent miasta może wystąpić z inicjatywą utworzenia takiej spółki, ale decyzja o jej założeniu powinna być podejmowana przez Radę Gminy lub Radę Miasta w formie uchwały.

            Natomiast, jeśli chodzi o prezydenta miasta jako "właściciela" spółki, w rzeczywistości jest to gmina jako jednostka samorządu terytorialnego, która posiada całość udziałów w takiej spółce. Prezydent może pełnić rolę reprezentanta gminy i zarządzać taką spółką, ale nie staje się właścicielem jej majątku osobiście.

            Warto także zaznaczyć, że gmina, tworząc spółki, musi działać zgodnie z ustawą o gospodarce komunalnej i innymi przepisami prawa dotyczącymi funkcjonowania jednostek samorządu terytorialnego. Każde działanie gminy w tym zakresie powinno być zgodne z zasadą celowości, przejrzystości i racjonalności gospodarowania majątkiem publicznym.

            -

            Wspólnik to nie to samo co współwłaściciel. Zatem Zgromadzenie Wspólników (np. jednoosobowe) też nie jest właścicielem spółki. https://prawniktomaszow.pl/czy-wspolnik-jest-wspolwlascicielem-nieruchomosci-nalezacej-do-spolki-prawa-handlowego/

            Do kompetencji Zgromadzenia Wspólników należą w szczególności następujące sprawy:

            11) rozwiązanie i likwidacja Spółki

            https://www.mwikostrowiec.4bip.pl/upload/plik,20230405075135,mwik_2023_umowa_spolki_tekst_jednolity_na_dzien_16_01_2023_r_bip_1.pdf - to tak dla przykładu tylko, ale może być też inna spółka

            Ale czy do wyłącznej kompetencji? Może wspólnik posiada kompetencje ale nie są to kompetencje wystarczające i potrzebne są dodatkowe kompetencje innych. Trzeba doczytać :)

            Gość
            Zgłoś
            Odpowiedz
            • Odp.: Jednostka budżetowa miasta - praca

              Zgromadzenie Wspólników MWiK: Prezydent Miasta Ostrowca Świętokrzyskiego.

              Kompetencje Zgromadzenia Wspólników określone są w §12 - §14 Umowy Spółki.

              Czyli zgromadzenie jest jednoosobowe?

              http://web.archive.org/web/20160403114439/arl.ostrowiec.pl/bip/wodociagi/index.php?dzial=modules/art/show_result_db&id=45

              A teraz sezamie otwórz się! http://web.archive.org/web/20081030012045/www.arl.ostrowiec.pl/bip/

              Agencja Rozwoju Lokalnego Spółka Akcyjna - osoba prawna została zawiązana w dniu 23 maja 2000 roku. Założycielem spółki i jedynym akcjonariuszem jest Gmina Ostrowiec Świętokrzyski.

              Wejdź na witrynę internetową Agencji Rozwoju Lokalnego S.A.

              www.arl.ostrowiec.pl => http://web.archive.org/web/20081018193125/arl.ostrowiec.pl/

              Przedmiotem działania Spółki są wszelkie przedsięwzięcia w zakresie usług, produkcji i handlu zamierzające do ożywienia lokalnego rynku i tworzenia sprzyjających warunków do powstawania na nim nowych podmiotów gospodarczych oraz obsługa już istniejących podmiotów gospodarczych i jednostek samorządu terytorialnego.

              Agencja Rozwoju Lokalnego S.A. oferuje m.in. usługę wykonania i utrzymania na swoim serwerze Biuletynu Informacji Publicznej. Szczegóły oferty.

              Obecnie na serwerze ARL S.A. znajdują się następujące Biuletyny Informacji Publicznej:

              Agencja Rozwoju Lokalnego S.A. w Ostrowcu Św.

              Miejska Energetyka Cieplna sp. z o.o.

              Targowiska Miejskie

              Miejskie Centrum Kultury

              Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej

              Miejskie Przedsiebiorstwo Komunikacji sp. z o.o.

              Zakład Unieszkodliwiania Odpadów "JANIK" sp. z o.o.

              Miejska Biblioteka Publiczna w Ostrowcu Św.

              Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Ostrowcu Św.

              Miejske Przedsiębiorstwo Robót Drogowych sp. z o.o. w Ostrowcu Św.

              Zakład Usług Pogrzebowych w Ostrowcu Św.

              Publiczna Szkoła Podstawowa nr 1 w Ostrowcu Św.

              Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 w Ostrowcu Św.

              Publiczna Szkoła Podstawowa nr 4 w Ostrowcu Św.

              Publiczna Szkoła Podstawowa nr 5 w Ostrowcu Św.

              Publiczna Szkoła Podstawowa nr 7 w Ostrowcu Św.

              Publiczna Szkoła Podstawowa nr 8 w Ostrowcu Św.

              Publiczna Szkoła Podstawowa nr 9 w Ostrowcu Św.

              Publiczna Szkoła Podstawowa nr 10 w Ostrowcu Św.

              Publiczna Szkoła Podstawowa nr 12 w Ostrowcu Św.

              Publiczna Szkoła Podstawowa nr 14 w Ostrowcu Św.

              Publiczne Gimnazjum nr 1 w Ostrowcu Św.

              Publiczne Gimnazjum nr 2 w Ostrowcu Św.

              Publiczne Gimnazjum nr 3 w Ostrowcu Św.

              Zespół Szkół Publicznych nr 1 w Ostrowcu Św.

              Zakład Usług Miejskich w Ostrowcu Św.

              Zakład Opiekuńczo-Rehabilitacyjny w Ostrowcu Św.

              Ostrowieckie Towarzystwo Budownictwa Społecznego Sp. z o.o.

              Gość
              Zgłoś
              Odpowiedz
            • Post nadrzędny dla poniższego tego posta o numerze 88

              Odp.: Jednostka budżetowa miasta - praca

              Czy aby przeprowadzić likwidację spółki prezydent potrzebuje czyjejś zgody czy może działać wyłącznie samodzielnie?

              ChatGPT powiedział:

              Prezydent miasta, działający w imieniu gminy, nie ma pełnej swobody w podejmowaniu decyzji o likwidacji spółki, szczególnie gdy jest ona w 100% własnością gminy. Likwidacja spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (sp. z o.o.) wymaga podjęcia odpowiednich kroków zgodnych z przepisami prawa, a decyzja o likwidacji spółki nie może być podejmowana wyłącznie przez prezydenta miasta bez uprzedniej zgody organu uchwałodawczego.

              Zgodnie z przepisami Kodeksu spółek handlowych (art. 270–273), decyzja o likwidacji spółki z o.o. powinna być podjęta przez zgromadzenie wspólników, które w tym przypadku reprezentowane jest przez Radę Miasta lub inny organ gminy, jeśli gmina jest jedynym wspólnikiem. Likwidację spółki musi więc zatwierdzić Rada Miasta (właściciel), a prezydent miasta wówczas pełni rolę wykonawczą – realizuje uchwałę Rady Miasta o likwidacji, powołuje likwidatorów, i przeprowadza proces likwidacji spółki.

              Zatem, aby przeprowadzić likwidację spółki w pełni należącej do gminy, prezydent miasta potrzebuje zgody Rady Miasta, która podejmuje uchwałę o likwidacji. Prezydent następnie podejmuje działania wykonawcze związane z likwidacją zgodnie z decyzją Rady Miasta.

              Powiedziałeś(-aś): Czy pracownicy takiej spółki , która weszła w proces likwidacji mogą "płynnie" przejść do pracy jako urzędnicy samorządowi w jednostce organizacyjnej gminy lub jednostce budżetowej gminy?

              ChatGPT powiedział:

              Pracownicy spółki, która wchodzi w proces likwidacji, mogą przejść do pracy w jednostce organizacyjnej gminy lub jednostce budżetowej, ale nie jest to automatyczny proces. Przepisy prawa przewidują określone zasady, które muszą być spełnione, aby taki transfer był możliwy.

              Oto kilka kwestii, które trzeba wziąć pod uwagę:

              1. Przekształcenie stanowiska pracy: Pracownicy spółki, która jest likwidowana, nie mają automatycznego prawa do przejścia do pracy w jednostkach samorządowych. Przejście do pracy w jednostce organizacyjnej gminy lub jednostce budżetowej może nastąpić tylko na podstawie nowego stosunku pracy, który musi zostać zawarty pomiędzy pracownikiem a nowym pracodawcą, czyli odpowiednią jednostką samorządową.

              2. Zasady rekrutacji: Aby pracownik mógł zostać zatrudniony w jednostce organizacyjnej gminy lub jednostce budżetowej, zwykle musi przejść przez procedurę rekrutacyjną, chyba że w danym przypadku stosowne przepisy przewidują inaczej (np. w przypadku szczególnych przekształceń organizacyjnych, takich jak przejście na służbę cywilną). W takich przypadkach może zostać zastosowane uproszczone lub preferencyjne zatrudnienie, ale ostateczna decyzja należy do organu zatrudniającego.

              3. Zachowanie praw pracowniczych: W przypadku likwidacji spółki, pracownicy mogą skorzystać z przysługujących im praw, np. prawa do odprawy. Jeśli zostaną przyjęci do pracy w jednostce samorządowej, ich staż pracy w spółce może być uwzględniony przy ustalaniu uprawnień, takich jak urlop wypoczynkowy czy inne świadczenia.

              4. Przepisy o zatrudnieniu w administracji samorządowej: Zatrudnienie w administracji samorządowej (w tym w jednostkach budżetowych gminy) może podlegać różnym przepisom, np. w przypadku urzędników samorządowych, którzy są zatrudniani na podstawie ustawy o pracownikach samorządowych. W takim przypadku, konieczne będzie spełnienie wymagań określonych w tej ustawie oraz regulacjach dotyczących rekrutacji i zatrudnienia w administracji publicznej.

              Podsumowując, przejście pracowników likwidowanej spółki do pracy w jednostce organizacyjnej gminy lub jednostce budżetowej jest możliwe, ale wymaga spełnienia odpowiednich formalności, w tym zawarcia nowej umowy o pracę. Proces ten nie jest automatyczny i zależy od decyzji władz gminy oraz procedur rekrutacyjnych.

              Gość
              Zgłoś
              Odpowiedz
            • Post nadrzędny dla poniższego tego posta o numerze 89

              Odp.: Jednostka budżetowa miasta - praca

              Dodano: 23 lutego 2024 "Litości, dramat". Potężna kompromitacja posła Józefaciuka

              https://dorzeczy.pl/kraj/554064/kto-sprawuje-wladze-wykonawcza-kompromitacja-posla-jozefaciuka.html

              Gość
              Zgłoś
              Odpowiedz
      • Post nadrzędny dla poniższego tego posta o numerze 90

        Odp.: Jednostka budżetowa miasta - praca

        Może to nie do końca na temat ale podobne: Założenie i prowadzenie działalności gospodarczej nie zawsze jest możliwe bez zatrudnienia pracowników. Posiadanie pracownika w firmie niesie ze sobą określone obowiązki po stronie pracodawcy. Pracownika należy zarejestrować do ZUS, wypłacać comiesięczne wynagrodzenie, odprowadzać należne zaliczki na podatek dochodowy w trakcie roku podatkowego. Co się dzieje jeżeli przedsiębiorca zdecyduje, albo inne okoliczności zmuszą go do likwidacji działalności gospodarczej? Temat staje się bardzo aktualny w obecnej sytuacji w kontekście epidemii koronawirusa. (...)

        https://www.ifirma.pl/blog/czy-mozna-zlikwidowac-dzialalnosc-majac-zatrudnionych-pracownikow/

        https://duckduckgo.com/?q=co+si%C4%99+dzieje+z+pracownikami+sp%C3%B3%C5%82ki+po+jej+rozwi%C4%85zaniu

        Gość
        Zgłoś
        Odpowiedz
    • Post nadrzędny dla poniższego tego posta o numerze 96

      Odp.: Jednostka budżetowa miasta - praca

      Gmina jako osoba prawna oraz urząd gminy jako jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej

      ChatGPT powiedział: Gmina, jako osoba prawna, to jednostka samorządu terytorialnego, która posiada osobowość prawną, czyli zdolność do wykonywania czynności prawnych, takich jak zawieranie umów, nabywanie i zbywanie mienia, a także prowadzenie działalności na własny rachunek. Gmina działa w imieniu mieszkańców i jest odpowiedzialna za wykonywanie zadań publicznych, takich jak edukacja, infrastruktura, ochrona zdrowia, czy porządek publiczny, na poziomie lokalnym. W Polsce gmina jest podstawową jednostką samorządu terytorialnego, której kompetencje i zakres działalności określają przepisy konstytucyjne oraz ustawy.

      Urząd gminy, z kolei, jest jednostką organizacyjną gminy, która nie posiada osobowości prawnej. Jest to struktura administracyjna, która realizuje zadania gminy na co dzień. Urząd gminy nie może samodzielnie podejmować decyzji prawnych ani zawierać umów w swoim imieniu, ponieważ to gmina, jako osoba prawna, posiada do tego kompetencje. Urząd jest odpowiedzialny za wykonanie uchwał gminnych, zarządzeń wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, a także za obsługę administracyjną mieszkańców.

      Podsumowując:

      Gmina: osoba prawna, posiada osobowość prawną, wykonuje zadania publiczne na poziomie lokalnym.

      Urząd gminy: jednostka organizacyjna gminy, niemająca osobowości prawnej, wykonująca zadania administracyjne w imieniu gminy.

      -----

      17.06.2009 Czy urząd jest jednostką organizacyjną

      Traktowanie urzędu jak jednostki budżetowej jest nieporozumieniem. Po pierwsze nie jest tworzony przez radę, a po drugie jest funkcjonalnie zespolony z organem wykonawczym

      Regulacje prawne rachunkowości budżetowej niewłaściwie określają strukturę organizacyjną jednostki samorządu terytorialnego, gdyż przypisują urzędowi (starostwu) rolę jednostki organizacyjnej. Takie ustanowienie statusu organizacyjnego urzędu stoi w sprzeczności z przepisami ustaw samorządowych oraz zasadami tworzenia odrębnych organizacji. (...) https://www.rp.pl/samorzad/art15566751-czy-urzad-jest-jednostka-organizacyjna

      -----

      27.3.2007 https://e-prawnik.pl/interpretacje-podatkowe/usppe443-22007-1.html

      1. Czy gmina jako osoba prawna oraz urząd gminy jako jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej powinny być odrębnymi podatnikami podatku VAT?

      2. Czy w związku z tym powinny być stosowane dla celów podatku VAT odrębnie posiadane numery NIP, prowadzony odrębny rejestr (dla celów VAT) i składane odrębne deklaracje VAT-7?

      (...) W dniu 12.01.2007 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Leżajsku wpłynął wniosek Urzędu Gminy w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Gmina zwróciła się z pytaniami jak niżej: (...)

      Ten post oczekuje na weryfikację (m.in. sprawdzenie, czy jest zgodny z Zasadami Forum). Czytelnicy Forum mogą na razie nie mieć dostępu do tego posta.
      Dlaczego post oczekuje na weryfikację?
      Co zrobić, aby moje posty sporadycznie oczekiwały na weryfikację (aby wyświetlały się niemal zawsze bez weryfikacji)?
      Gość
      Zgłoś
      Odpowiedz
30 postów w tym wątku zostało wyłączonych z wyświetlania ze względu na sprzeczność z Zasadami Forum lub czasowo. Możesz wyświetlić wątek wraz z tymi postami.

- Reklama -
- Ogłoszenie społeczne -

- Reklama -

- Reklama -
- Reklama -
- Reklama -
Losowa firma:
Magdalena Bęben Design
Branża: Biura projektowe
Dodaj firmę