Winni są też politycy PiS i w takiej samej mierze politycy obecnie rządzącej koalicji, bo nic nie zmienili w ustawie o pomocy społecznej po objęciu rządów. W ogóle doszło do paradoksu pod koniec rządów PiS, bo oni przegłosowali ustawę czy tam zmiany w ustawie o pomocy społecznej skutkujące tym, że kryterium dochodowe dla zasiłku stałego jest niższe niż zasiłek stały z MOPS (zawsze było odwrotnie, tzn. kryterium dochodowe było wyższe od zasiłku stałego). Bardzo się cieszę, że PiS przegrał wybory. Należało im się to z wielu różnych powodów.
Taki zbieg miał na celu to, by okraść z pieniędzy najuboższą część społeczeństwa. Wiadomo, że najłatwiej jest zabrać cukierek małemu bezbronnemu dziecku i to właśnie zrobił PiS przy biernej postawie opozycji?
PiS, PO(KO), a PSL? PSL to od zawsze była partia przydupasów. Mało mówi się o tych przydupasach, tak jakby nie istnieli i na nic wpływu nie mieli.
Wielkie rozdawnictwo pieniędzy z podatników,nie warto było pracować- takie jest moje zdanie.
ChatGPT
Rozumiem, że jesteś niezadowolony z faktu, że część pieniędzy podatników jest rozdawana w formie różnych programów socjalnych. Jednakże należy pamiętać, że nie wszystkie osoby korzystające z takich programów są w stanie pracować z różnych powodów, więc wsparcie ze strony państwa może być konieczne.
Jednocześnie należy pamiętać, że system opieki społecznej powinien być sprawiedliwy i ściśle kontrolowany, aby zapobiegać nadużyciom i wykorzystywaniu go przez osoby, które mogą pracować, ale tego nie robią z własnej wygody.
Ważne jest także to, żeby zachować równowagę między wsparciem dla potrzebujących i zachętą do pracy dla tych, którzy są w stanie pracować. Dlatego ważne jest ciągłe monitorowanie i dostosowywanie programów socjalnych, aby spełniały swoje zadanie pomocnicze, ale nie stawały się narzędziem do unikania pracy.
@18:05 Uzasadnij swoją wypowiedź. Możesz oddać swoją emeryturę, czy co tam masz, na cel charytatywny i iść do MOPS i zapytać, co mógłbyś dostać, tzn. na jaki socjal byś się kwalifikował. Żebyś się nie zdziwił czasem.
W ZUS masz większe "rozdawnictwo". W MOPS nie ma rozdawnictwa, bo MOPS jest od wypłacania jałmużny. A nawet teraz MOPSy wyciągają swoje pazerne łapy i chcą zabierać ludziom część tej jałmużny, którą za pośrednictwem MOPSu daje państwo polskie / rząd. Rząd trzyma MOPSy i GOPSy na krótkiej smyczy. Z jednej strony coś Ci dają, ale z drugiej strony zabierają - umniejszają świadczenia, które wypłacają, wypłacając np. 75% świadczenia zamiast 100%. W ogóle popieprzone są te co niektóre uregulowania prawne, jakimi kierują się MOPSy. Też niesprawiedliwe są przepisy o dodatkach mieszkaniowych. Jedni mają większe dochody na osobę i dostają dodatek mieszkaniowy, a inni mają mniejsze dochody i dodatku mieszkaniowego nie dostają i nikt z tym nic nie robi od wielu wielu lat - od upadku PRLu chyba tak było i jest.
Masz na deser - wystąpienie w Sejmie RP byłego członka ORMO.
Interpelacja nr 9696 w sprawie dodatków mieszkaniowych dla osób bezrobotnych bez prawa do zasiłku
Zgłaszający: Zdzisław Kałamaga
Adresat: minister polityki społecznej (adresat zmieniony) minister infrastruktury
Data wpływu: 17-03-2005
Data ogłoszenia: 14-04-2005 - posiedzenie nr 100
Interpelacja nr 9696 do ministra infrastruktury w sprawie dodatków mieszkaniowych dla osób bezrobotnych bez prawa do zasiłku
Do mojego Biura Poselskiego zgłaszają się osoby bezrobotne ze skargami na decyzje odmawiające przyznania dodatku mieszkaniowego. Osoby te nie mają prawa do zasiłku i utrzymują się z zasiłków okresowych Ośrodków Pomocy Społecznej w wysokości 50-70 zł na miesiąc.
Ustawa o dodatkach mieszkaniowych daje możliwość dofinansowania w wysokości do 70% wydatków na czynsz mieszkaniowy pod warunkiem, że 30% musi pokryć sam zainteresowany, co w przypadku osób bezrobotnych bez prawa do zasiłku jest niemożliwe. W przypadku nieregulowania opłat za okres 2 miesięcy zasiłek zostaje wstrzymany przez organ wydający decyzję o jego przyznaniu, co tym samym stwarza zadłużenia czynszowe lokatorów wobec spółdzielni mieszkaniowych, które mogą powodować podstawy do wykluczenia z członków spółdzielni i przyszłych eksmisji. Niektóre spółdzielnie mieszkaniowe istniejące na terenie m. Ostrowca Św. dopuszczają możliwość odpracowania zaległości czynszowych w ramach prac zleconych przez administracje osiedli mieszkaniowych, z wyjątkiem jednej, tj. Spółdzielni Mieszkaniowej ˝Hutnik˝, w której to zasobach zamieszkuje większa część osób bezrobotnych o statusie bez prawa do zasiłku.
W związku z powyższym proszę o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
1. W jaki sposób osoba bezrobotna, bez prawa do zasiłku, niemająca praktycznie żadnych dochodów ma dopłacić te 30%?
2. Kto - w obecnej sytuacji prawnej - może pomóc tym osobom?
3. Jak Ministerstwo zamierza rozwiązać ten problem w przyszłości?
Z wyrazami szacunku
Poseł Zdzisław Kałamaga
Ostrowiec Świętokrzyski., dnia 10 marca 2005 r.
----------
Odpowiadający: Andrzej Bratkowski - podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury
Data wpływu: 07-04-2005
Data ogłoszenia: 21-04-2005 - posiedzenie nr 101
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury - z upoważnienia ministra - na interpelację nr 9696 w sprawie dodatków mieszkaniowych dla osób bezrobotnych bez prawa do zasiłku
Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na interpelację Pana posła Zdzisława Kałamagi z dnia 10 marca br., znak: SPS-0202-9696/05, otrzymaną za pośrednictwem Ministra Polityki Społecznej, w sprawie dodatków mieszkaniowych dla osób bezrobotnych bez prawa do zasiłku, uprzejmie wyjaśniam, co następuje.
Podstawowym celem ustawy z dnia 2 lipca 1994 roku o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych było przeprowadzenie reformy czynszów polegającej na odejściu od ustalania stawek czynszu najmu na szczeblu centralnym i przekazaniu kompetencji w tej sprawie gminom. Otrzymały one prawo samodzielnego kształtowania stawek czynszu. Dla ochrony lokatorów, w tym zwłaszcza znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej, wprowadzono obligatoryjny system dodatków mieszkaniowych.
Począwszy od stycznia 2004 r. zmianie uległy zasady finansowania wypłat dodatków mieszkaniowych. Wypłata tego świadczenia jest obecnie zadaniem własnym gmin, w całości finansowanym z ich dochodów. Jednocześnie zwiększono gminom wysokość dochodów własnych poprzez podniesienie ich udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) i z podatku dochodowego od osób prawnych (CIT).
Należy także dodać, że w wyniku zmian dotyczących art. 6 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz. U. nr 71, poz. 734 z późn. zm) nadano uprawnienia radom gmin, by w drodze uchwały mogły podwyższyć lub obniżyć (do 20 punktów procentowych) wskaźniki ograniczające wysokość dodatku mieszkaniowego łącznie z ryczałtem (w wysokości 70% wydatków przypadających na normatywną powierzchnię zajmowanego lokalu mieszkalnego). Oznacza to, że w zależności od uchwały rady gminy maksymalna wysokość wypłacanych dodatków mieszkaniowych może kształtować się w przedziale od 50 do 90% wydatków.
Natomiast odnośnie kwestii dotyczącej obowiązku ponoszenia przez zainteresowanych co najmniej 30% wydatków związanych z zajmowanym mieszkaniem należy zauważyć, że sama nazwa przedmiotowego świadczenia wskazuje, iż jest to dodatek, a zatem nie może pokrywać 100% opłat za zajmowane mieszkanie.
Ponadto uprzejmie wyjaśniam, iż ustawa o dodatkach mieszkaniowych jest elementem polityki mieszkaniowej, a nie elementem polityki społecznej, której dotyczy ustawa o pomocy społecznej.
Niezależnie od systemu dodatków mieszkaniowych gospodarstwa domowe znajdujące się w trudnej sytuacji materialnej mogą ubiegać się o pomoc na podstawie przepisów ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2004 r. Nr 64, poz. 593).
W związku z powyższym odnosząc się do poszczególnych pytań Pana Posła, należy wyjaśnić, co następuje.
Ad 1. i 2. Niezależnie od otrzymywanego dodatku mieszkaniowego osoby bezrobotne, bez prawa do zasiłku mogą ubiegać się o pomoc finansową na podstawie przepisów ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej.
Ad 3. Z uwagi na trudną sytuację budżetów gmin i budżetu państwa nie widzę możliwości w najbliższej przyszłości zmiany zasad przyznawania dodatków mieszkaniowych.
Z poważaniem
Podsekretarz stanu
Andrzej Bratkowski
Warszawa, dnia 6 kwietnia 2005 r.
Vj Dominion feat. Waldemar Pawlak z PSL - Poker Face https://www.youtube.com/watch?v=BevS9qOUtmM
26 KWIETNIA 2024 W maju rząd zajmie się zasiłkiem pielęgnacyjnym 215,84 zł. Czy jest szansa na podwyżkę?
Niebawem ruszają prace nad waloryzacją zasiłku pielęgnacyjnego. Sprawa jest bardzo ważna bowiem kwota 215,84 zł nie była waloryzowana od wielu lat.
Już w przyszłym miesiącu rozpoczną się prace związane z waloryzacją zasiłku pielęgnacyjnego. Do 15 maja 2024 roku rząd zobowiązany jest bowiem do przedstawienia Radzie Dialogu Społecznego propozycji podwyżki zasiłku pielęgnacyjnego. Czy uda się po wielu latach zwaloryzować kwotę zasiłku pielęgnacyjnego? Nie jest to takie pewne.
Waloryzacją zasiłku pielęgnacyjnego pod okiem rządu
W myśl obowiązujących przepisów zasiłek pielęgnacyjny podlega waloryzacji co 3 lata. Oznacza to, że termin prac nad nową kwotą zasiłku przypada właśnie w 2024 roku. Badaniem progu wsparcia dochodowego rodzin zajmuje się Instytut Pracy i Spraw Socjalnych. To na podstawie jego danych, najpóźniej do dnia 15 maja rząd zajmie się pracami nad waloryzacją zasiłku. Prace nie potrwają krótko. Nowa wysokość zasiłku może zostać określona w drodze rozporządzenia nawet do połowy sierpnia 2024 roku.
Podwyżka pielęgnacyjnego nie taka pewna
Z pytaniem o waloryzację zasiłku pielęgnacyjnego redakcja PIT.pl zgłosiła się do Ministerstwa Rodziny Pracy i Polityki Społecznej w już w lutym 2024 roku. Pisaliśmy o tym w artykule ,,Waloryzacja zasiłku pielęgnacyjnego i kryterium dochodowego. Ministerstwo Rodziny odpowiada”.
Niestety otrzymana wówczas odpowiedź nie brzmiała optymistycznie. W odpowiedzi bowiem na zapytanie redakcji PIT.pl dotyczące ewentualnych podwyżek, otrzymaliśmy informację, że w świetle aktualnie obowiązujących przepisów prawa ,, wysokość kwot kryterium dochodowego uprawniającego do zasiłku rodzinnego, kryterium uprawniające do jednorazowej zapomogi z tytułu urodzenia się dziecka oraz kwot ww. świadczeń rodzinnych, w tym zasiłku pielęgnacyjnego, podlega procedurze weryfikacji, nie oznaczającej jednak obowiązkowej zmiany wysokości weryfikowanych kwot. Decyzje w tym zakresie podejmuje Rada Ministrów. W ramach weryfikacji w 2021 r., Rada Ministrów podjęła decyzję o utrzymaniu wysokości kwot ww. kryteriów dochodowych i świadczeń rodzinnych na dotychczasowym poziomie. Zgodnie z ww. stanem prawnym kolejna weryfikacja ww. kwot przypada na 1 listopada 2024 r. i wówczas, jeśli taka będzie decyzja Rady Ministrów, zaczną obowiązywać nowe kryteria dochodowe i wysokości poszczególnych świadczeń rodzinnych, w tym zasiłku pielęgnacyjnego”.
Ponieważ prace nad zasiłkiem mają wystartować wcześniej, bo już w maju 2024 roku, jest szansa na to, że po wielu latach oczekiwań, osoby pobierające to świadczenie doczekają się podwyżki.
https://www.pit.pl/aktualnosci/w-maju-rzad-zajmie-sie-zasilkiem-pielegnacyjnym-21584-zl-czy-jest-szansa-na-podwyzke-1009660
Zasiłek stały z MOPS to jest tzw. minimum egzystencji, tak? Dlaczego więc MOPSy obniżają zasiłki stałe do około 75% minimum egzystencji? Przecież zasiłek pielęgnacyjny jest na leczenie a nie na życie. Człowiek dostaje zasiłek pielęgnacyjny żeby miał ma leki itp. a oni potrącają to z zasiłku stałego. To się samo komentuje... MOPS nie chce też dawać zasiłków celowych na leki... A taka była starosta Marzena Dębniak co kilkaset tysięcy złotych rocznie miała dochodów i załatwiła sobie orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności i z tego tytułu brała zasiłek pielęgnacyjny... to jej nikt nie potrącał tego zasiłku z dochodów, a biedakom potrącają, żeby nie mieli na leki. Ech, szkoda gadać...
Marzena Dębniak złożyła w 2023 r. oświadczenie majątkowe, w którym podała nieprawidłową kwotę (sumę 10-ciu zasiłków pielęgnacyjnych) i do dziś dnia nie zrobiła korekty. Liczyć nie umie, czy specjalnie się pomyliła, aby kwota ta nie rzucała się w oczy? W dodatku zamiast wpisać pełna nazwę świadczenia, czyli "zasiłek pielęgnacyjny", to wpisała zdawkowo "zasiłek"... Czy chciała tym samym ukryć przed opinią publiczną fakt otrzymywania tego konkretnego zasiłku z pomocy społecznej?
Prezydent Andrzej Duda zatwierdził zmiany w ustawie dotyczącej dodatków dla pracowników sektora opieki społecznej. Zgodnie z nowymi przepisami, rząd będzie mógł wprowadzać programy umożliwiające wypłatę dodatku w wysokości 1 tys. zł brutto dla pracowników pomocy społecznej, pieczy zastępczej oraz opieki nad dziećmi do lat trzech, począwszy od 1 lipca 2024 roku. https://www.infor.pl/prawo/zarobki/zarobki-i-prawo/6608177,1000-zl-od-1-lipca-2024-r-dla-tej-grupy-pracownikow-jest-podpis-prez.html
Ja myślałem, że to jest podwyzka / waloryzacja wynagrodzeń, a to jest tylko dodatek, a waloryzacja wynagrodzeń swoją drogą też jest, jak co roku?
Dodatek na dzieci = 800+ zł, a dorosła niepełnosprawna osoba ma się utrzymać za 792 zł zasiłku stałego...