Krew się gotuje po prostu
Inwestorzy to taki króliczek dla lokalnej władzy:))
A jaką funkcjonalność ma ten portal mieszkańca i co można na nim robić? Nawet organizacje pozarządowe nie mogą na tym portalu randkować i CRL musiało organizować dla nich jakieś Szybkie Randki (ang. speed dating) buehehehe. Co tu jest do promowania? Przypomnijcie kto ma zarzuty prokuratorskie a pracowała w dziale promocji Urzędu Miasta. Adrian M. ?
Wersja nr 1
Centrum Rozwoju Lokalnego (CRL) to jednostka budżetowa Gminy Ostrowiec Świętokrzyski funkcjonująca od 1 stycznia 2022 r. | Zadania i cele CRL to:
- aktywizacja społeczna i gospodarcza lokalnej społeczności i Gminy oraz podejmowanie inicjatyw ukierunkowanych na rozwój wspólnot i społeczności lokalnych oraz regionalnych,
- współpraca i działalność na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
- promowanie i wspieranie przedsiębiorczości, przedsiębiorców oraz przyciąganie inwestycji kreujących nowe miejsca pracy,
- prowadzenie działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych utratą pracy oraz kształtowanie postaw przedsiębiorczych, w budowie i rozwoju postaw wyrażających gotowość w pobudzaniu i wzmacnianiu aktywności społecznej, zawodowej i edukacyjnej.
W ramach zadania wspierania lokalnej przedsiębiorczości CRL prowadzi Centrum Przedsiębiorczości i Aktywizacji Zawodowej, w którego skład wchodzą Inkubator Przedsiębiorczości i Centrum Biurowo-Konferencyjne,
Prowadzone przez jednostkę Centrum Aktywności Obywatelskiej to ośrodek wsparcia dla funkcjonowania ekonomii społecznej w Gminie oraz miejsce, w którym lokalne organizacje pożytku publicznego mogą prowadzić swoją działalność oraz realizować projekty, których odbiorcą jest lokalna ostrowiecka społeczność.
W ramach projektu „Ostrowiec Świętokrzyski – miasta OdNowa” dofinansowanego ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego funkcjonować będzie Ostrowiecki Integrator Edukacji i Przedsiębiorczych. W miejscu tym skupiały się będą najwartościowsze inicjatywy edukacyjne oraz przedsiębiorcze. Dadzą one dzieciom i młodzieży dostęp do nauki, która inspiruje i zadziwia, a przedsiębiorczym miejsce do wymiany doświadczeń, zdobywania wiedzy oraz inspiracji. Jego wyposażenie i infrastruktura – pracownie, sale szkoleniowe, warsztatowe i tematyczne, pomieszczenia i lokale biurowe służyć będą ostrowieckiej młodzieży oraz ludziom, którzy tu będą szukać inspiracji, poszerzać swoje kompetencje, rozwijać swój biznes. Jako jednostka gminna promujemy Ostrowiec Świętokrzyski jako dobre miejsce do nauki, rozwoju osobistego, prowadzenia biznesu, pracy oraz realizowania własnych pasji. Stawiamy na aktywność zawodową, ekonomiczną i społeczną – osiągamy to współpracując z lokalnymi przedsiębiorcami, jednostkami publicznymi, uczelniami, szkołami i placówkami edukacyjno- wychowawczymi, stowarzyszeniami, ośrodkami wspierania przedsiębiorczości.
Wersja aktualna
Centrum Rozwoju Lokalnego (CRL) to jednostka budżetowa Gminy Ostrowiec Świętokrzyski funkcjonująca od 1 stycznia 2022 r.
Cele statutowe Centrum Rozwoju Lokalnego
1. prowadzenie Centrum Przedsiębiorczości i Aktywizacji Zawodowej, w tym prowadzenie Inkubatora Przedsiębiorczości i Centrum Biurowo-Konferencyjnego,
2. prowadzenie Centrum Aktywności Obywatelskiej, jako ośrodka wsparcia dla funkcjonowania ekonomii społecznej w Gminie,
3. prowadzenie Ostrowieckiego Integratora Edukacji i Przedsiębiorczych,
4. udostępnianie obiektów wymienionych w punktach od 1 do 3,
5. aktywizacja społeczna i gospodarcza lokalnej społeczności i Gminy oraz podejmowanie inicjatyw ukierunkowanych na rozwój wspólnot i społeczności lokalnych oraz regionalnych,
6. współpraca i działalność na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
7. promowanie i wspieranie przedsiębiorczości, przedsiębiorców oraz przyciąganie inwestycji kreujących nowe miejsca pracy,
8. prowadzenie działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych utratą pracy oraz kształtowanie postaw przedsiębiorczych,
9. promocja Gminy.
Czym zajmuje się CAO (Centrum Aktywności Obywatelskiej) i kto jest jego kierownikiem? Może to coś powinno nazywać się Centrum Ekonomii Społecznej (CES)?
Art. 3. Działalność pożytku publicznego, organizacje pozarządowe, wyłączenie stosowania przepisów ustawy
Dz.U.2023.0.571 t.j. - Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie
3. Działalność pożytku publicznego może być prowadzona także przez:
1) osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego;
2) stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego;
3) spółdzielnie socjalne;
4) spółki akcyjne i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz kluby sportowe będące spółkami działającymi na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2022 r. poz. 1599 i 2185), które nie działają w celu osiągnięcia zysku oraz przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich udziałowców, akcjonariuszy i pracowników.
Dla przypomnienia:
Centrum Rozwoju Lokalnego
31.12.2022 Zysk (strata) netto: - 1 511 765,46 zł
31.12.2023 Zysk (strata) netto: - 2 635 587,12 zł
Ponad pół roku temu podano, że na rok 2024 planowane dochody wynosiły (według aktualnego stanu na dzień...) 1.298.000,00 zł, a wydatki 4.793.138,29 zł, czyli są wyższe od dochodów o kwotę 3.495.138,29 zł. Czyli na rok 2024 planowana była strata w wysokości -3.495.138,29 zł.
Gmina – jednostka podziału administracyjnego. Stanowi wspólnotę samorządową oraz odpowiednie terytorium, tj. obszar możliwie jednorodny ze względu na układ osadniczy i przestrzenny, jak również więzi społeczne i gospodarcze zapewniające zdolność wykonywania zadań publicznych. https://pl.wikipedia.org/wiki/Gmina
https://mfiles.pl/pl/index.php/Proces_promocji_gminy
PROMOCJA GMINY JAKO SPOSÓB WSPIERANIA LOKALNEGO ROZWOJU SPOŁECZNO GOSPODARCZEGO
STRESZCZENIE: W artykule zdefiniowano rozwój lokalny. Następnie przedstawiono promocję gminy
jako sposób wspierania tego rozwoju. Określono produkty gminy oferowane poszczególnym klientom. Szczególną uwagę zwrócono na sposoby promocji gminy oraz możliwości
współpracy gminy i lokalnych firm. https://sbc.org.pl/Content/7687/huczek.pdf
Jak skutecznie i zgodnie z prawem promować gminę?
Część pierwsza https://saveinvest.pl/jak-skutecznie-i-zgodnie-z-prawem-promowac-gmine-czesc-pierwsza/
Część druga https://saveinvest.pl/jak-skutecznie-i-zgodnie-z-prawem-promowac-gmine-czesc-druga/
21 sierpnia 2019 Samorządy w rolach głównych, czyli o promocji gmin województwa świętokrzyskiego
Promocja gmin odbywa się bez jasnych strategii i planów działań, głównie na podstawie doraźnych pomysłów i ustnych sugestii. Także wydatki planowane są raczej na podstawie budżetów z lat wcześniejszych, niż na podstawie rzeczowych analiz potrzeb promocyjnych. A na końcu nie ma systemów ewaluacji działań, więc w efekcie gminy nie wiedzą nawet, czy i w jakim stopniu wydane pieniądze przyczyniają się do budowania ich pozytywnego wizerunku.
Promocja zadaniem własnym gmin
Gminy stosują się do ogólnych wytycznych zawartych w strategiach rozwoju lub planach rozwoju turystyki. W żadnym objętym kontrolą urzędzie nie opracowano odrębnego dokumentu strategicznego odnoszącego się wyłącznie do promocji danej jednostki samorządu terytorialnego - nawet jeśli na konieczność sporządzenia takiego dokumentu wskazano w obowiązujących dokumentach strategicznych.
Podczas projektowania budżetu gminy nie są uwzględniane ogólne kierunki działań promocyjnych ujętych w planach długookresowego rozwoju. Gminy w przytłaczającej większości nie sporządzają też szczegółowych planów działań promocyjnych.
Promocja gmin najczęściej jest jedynie realizacją schematycznych zadań, uzupełnianych pojawiającymi się często ad hoc „pomysłami” na doraźne działania promocyjne, które nie przekładają się na efektywną promocję na podstawie przemyślanej strategii. Gminy nie wytyczają docelowych efektów działań promocyjnych. (...) https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/infrastruktura/samorzady-w-rolach-glownych-czyli-o-promocji-gmin-wojewodztwa-swietokrzyskiego.html
Więcej na temat promocji gminy https://duckduckgo.com/?q=promocja+gminy
A czy tzw. Lokalna telewizja i inne lokalne media otrzymały jakiś publiczny grosz? Czy gmina Ostrowiec w jakiś sposób wspiera lokalne media?
* Dobra praktyka: Strategia Zrównoważonego Rozwoju Gminy Ostrowiec Świętokrzyski na lata 2014 - 2020
Zawarte w niej wskaźniki (np. liczba nowych inwestycji przemysłowych powstałych na terenie miasta w danym roku, zmiana liczby mieszkańców w stosunku do roku poprzedniego, wysokość dochodów z podatku PIT, CIT w budżecie miasta w danym roku) po zmianach w systemie monitorowania strategii (od 2017 r.) pozwalały na sprawdzenie, czy realizacja strategii, w tym działań promocyjnych, przyczyniała się do zwiększenia inwestycji i liczby miejsc pracy, wpływów podatkowych lub wzrostu liczby mieszkańców.
-
To ile mieszkańców miała gmina Ostrowiec w poszczególnych latach i ile ma obecnie?
* Popularnym narzędziem promocji w skontrolowanych jednostkach było publikowanie artykułów prasowych dotyczących danej gminy. W przypadku ponad połowy jednostek, w artykułach tych zamieszczono zdjęcia wójta. W ocenie NIK, tego rodzaju działania mogą budzić wątpliwości, czy ich celem była promocja gminy, czy też "wypromowanie" konkretnych osób.