Tak było w czwatek i piątek w Wolsce. To skandal. Pasażerowie nie mogą czuć się bezpiecznie. O punktualności pociągów... zapomnijcie.
Za PO nie było radio-stop na kolei?
Teraz to dopiero jest wolna amerykanka
Nie ma jak za pisu, w ich państwie wszystko może się zdarzyć. I się zdarza! Hakerów złapali, a pociągi stają w kolejnych województwach. Państwo z papieru toaletowego.
Pociągi stanęły! Rosyjscy hakerzy zaatakowali częstotliwość PKP PLK W nocy z piątku na sobotę hakerzy zaatakowali częstotliwość radiową polskich kolei. Atakujący nadali sygnał radio-stop, który powoduje awaryjne zatrzymanie wszystkich pociągów. Sygnał nadawano niemal nieprzerwanie – w przerwach na tej samej częstotliwości było słychać hymn Federacji Rosyjskiej i fragmenty przemówień Władimira Putina. (...) https://shareinfo.pl/pociagi-stanely-rosyjscy-hakerzy-zaatakowali-czestotliwosc-pkp-plk/
Znów ktoś zatrzymał pociągi. Nowe doniesienia o użyciu sygnału radio-stop. Doszło do kolejnego nieuprawnionego użycia sygnały radio-stop – wynika z ustaleń reporterów RMF FM. Skutkiem było zatrzymanie trzech pociągów dalekobieżnych. Wciąż trwa ustalanie, kto stoi za podobnymi incydentami. Do zdarzenia doszło w sobotę 27 sierpnia około godziny 19:40. Ktoś uzyskał nieautoryzowany dostęp do częstotliwości radiowej PKP i nadał sygnał dźwiękowy powodujący automatyczne uruchomienie hamulca bezpieczeństwa, tzw. radio-stop. Sygnał odebrał maszynista pociągu towarowego, który jechał na trasie Świdwin-Worowo i dyżurny ruchu na stacji kolejowej Runowo Pomorskie w województwie zachodniopomorskim. Maszynista zatrzymał pociąg na około minutę i po stwierdzeniu, że nie ma zagrożenia, dyżurny ruchu wydał zgodę na wznowienie kursu. Późnym wieczorem okazało się, że tego dnia było więcej tego typu zdarzeń.(...) https://www.wprost.pl/kraj/11364493/znow-ktos-zatrzymal-pociagi-nowe-doniesienia-o-uzyciu-sygnalu-radio-stop.html
Gdzie to bezpieczeństwo
Każdy może nadać komunikat o zatrzymaniu pociągu
Chyba to nie jest jakaś skomplikowana sprawa by fale radiowe dla kolei były zaszyfrowane i niedostępne dla ogółu
Tekst sprzed 6-ciu lat: "(...) W ten sposób każdy pracownik kolei dysponujący odpowiednio wyposażonym radiotelefonem może zdalnie zatrzymać wszystkie pociągi, do których dotrze wysłany przez niego sygnał radiowy. Przez długi czas to rozwiązanie uważano za wystarczająco skuteczne. Dzisiaj należałoby je wymienić na nowsze. Z kilku powodów:
- Nadając sygnał Radio Stop nie można przewidzieć, które pociągi zostaną zatrzymane. Zadziała na wszystkie odbierające sygnał na użytym kanale radiowym.
- Zasięg systemu jest ograniczony przez moc nadajnika, miejsce zainstalowania anteny, stan instalacji antenowej.
- Od dawna wiadomo, jakie tony i w jakiej kolejności należy nadać, żeby uruchomić Radio Stop. Radiotelefony pracujące w paśmie kolejowym są tanie i powszechnie dostępne, więc przypadki fałszywego alarmu i nieuzasadnionego zatrzymywania pociągów nie należą do rzadkości.
Sytuację może zmienić wprowadzenie cyfrowej łączności radiowej w systemie GSM-R. W kilku miejscach w Polsce ten system już działa (jest jednym z kluczowych składników ETCS), ale klasyczny, „analogowy” Radio Stop pożyje jeszcze długie lata. Żeby ostatecznie zniknął, należałoby doprowadzić do stanu, w którym każda lokomotywa jeżdżąca po polskich torach byłaby w zasięgu stacji bazowej GSM-R. Na to przyjdzie jeszcze poczekać."
W sprawie głos zabrał minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. - System działa normalnie, jak działał zawsze system radiowy, i pragnę bardzo wyraźnie podkreślić, że system zarządzania ruchem kolejowym jest systemem wewnętrznym, zamkniętym i do tego systemu dostępu nie ma. Wszystko wyjaśniają służby, czekamy na informacje, na efekty ich pracy. Pozwólmy spokojnie służbom pracować, badać kto i dlaczego dopuścił się tego typu nieuprawnionego działania.
Zastępca ministra koordynatora służb specjalnych Stanisław Żaryn zapewnił, że czynności wyjaśniające prowadzi ABW. - Sprawa musi być zbadana - podkreślił.
Hmmm (?)
"hehe - ale dyskusja się rozwinęła... a ja dodam, że na 150MHz można poza koleją posłuchać sobie pisków i chrumkań sowieckich satelitów wojskowych... tylko, że ciort wie jak zdekodować z nich sygnały.... to są podobno satki (satelity?) radzieckiego GPSa czy coś w tym stylu.... "
https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic418634.html
----------
SYSTEMY RADIOŁĄCZNOŚCI KOLEJOWEJ pasmo kolejowe 150MHz VHF
https://pyrylandia.com.pl/pl/produkty/systemy
07.06.2018 Przygotowania do wdrażania GSM-R w Polsce | W najbliższych latach w Polsce będzie realizowana jedna z największych inwestycji infrastrukturalnych. Na około 15 tys. km linii kolejowych zostanie wdrożony system łączności GSM-R. Zasięgiem zostaną objęte linie kolejowe, po których jeździ co najmniej 7 pociągów na dobę. Dodatkowo do końca 2030 r. na ponad 6,5 tys. linii powinien zostać zabudowany nowoczesny system sterowania ruchem ERTMS. (...) Obecnie na sieci kolejowej używane są radiotelefony pracujące w paśmie 150 MHz. Wyłączenie dotychczas eksploatowanego systemu planowane jest na lata 2024 albo2026. Oznacza to, że pojazdy bez systemu GSM-R nie będą mogły wjechać na sieć kolejową PKP PLK. Biorąc pod uwagę skalę przedsięwzięcia związanego z migracją oraz jego znaczenie dla polskiego systemu kolejowego, niezbędna jest koordynacja i współpraca wszystkich zaangażowanych podmiotów – przewoźników kolejowych, zarządcy infrastruktury oraz instytucji rządowych. (...) https://utk.gov.pl/pl/aktualnosci/14237,Przygotowania-do-wdrazania-GSM-R-w-Polsce.html
22 sierpnia 2019 PKP Intercity chce kupić dwusystemowe radiotelefony VHF/GSM-R | (...) W 2018 roku opracowano zasady migracji do GSM-R, które zawierają harmonogram przejścia z analogowego systemu VHF 150 MHz do cyfrowego GSM-R. Proces przechodzenia z systemu VHF 150 MHz do systemu GSM-R powinien zostać zakończony najpóźniej do końca 2024 r. Od 1 stycznia 2025 r. łączność w paśmie 150 MHz na liniach objętych sygnałem sieci GSM-R zostanie wyłączona. (...) https://radiotech.pl/pkp-intercity-chce-kupic-dwusystemowe-radiotelefony-vhf-gsm-r/
Europejski System Sterowania Pociągiem (ang. European Train Control System, ETCS) – system sterowania ruchem kolejowym, kompatybilny pomiędzy różnymi państwami Europy. https://pl.wikipedia.org/wiki/Europejski_System_Sterowania_Pociągiem
11 lutego 2021 Jak i gdzie funkcjonuje ETCS? Posłanka Paulina Matysiak zapytała Ministerstwo Infrastruktury o kwestie związane z funkcjonowaniem systemu ETCS na polskiej kolei. Łącznie postawiła aż 16 pytań. Wyjaśnienia wiceminister Andrzej Bittel zaczął od ogólnych stwierdzeń dotyczących samego systemu. Stwierdził, m.in., że przyjęte założenia na lata 2017-2023 dotyczą wdrożenia ETCS w określonych przedziałach czasowych (w roku 2017, 2018 i 2023). Na chwilę obecną wdrożenie systemu ETCS w Polsce odbywa się zgodnie założeniami. (...) https://www.nakolei.pl/jak-i-gdzie-funkcjonuje-etcs/
7 czerwca 2021 Zasady instalacji i weryfikacji ETCS i GSM-R na taborze kolejowym | Zmiany Technicznych Specyfikacjach Interoperacyjności (TSI) przyjęte w ramach IV pakietu kolejowego prowadzą do dalszej harmonizacji wymagań dla ERTMS. Wycofane zostały starsze specyfikacje systemu. Ujednolicono także procedury weryfikacji kompatybilności części przytorowej i pokładowej. | Weryfikacja kompatybilności ESC/RSC. 2 grudnia 2020 r. Agencja Kolejowa Unii Europejskiej rozszerzyła dokument techniczny dotyczący testów kompatybilności systemu ETCS (ESC) i testów kompatybilności systemu GSM-R (RSC) o wykaz sprawdzeń niezbędnych do przeprowadzenia na sieci PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (...) https://kolejowyportal.pl/zasady-instalacji-i-weryfikacji-etcs-i-gsm-r-na-taborze-kolejowym/
Miłego czytania :)))
8.48
Wszystko co jest w Internecie można hakować, nawet Pentagon, oraz satelity. Aby ,, mieć " np. Twój nr IP z którego piszesz wystarczy ok. 750 zł., dla kiepskiego hakera, zważywszy problem. Lepszy kosztuje więcej. Tylko po co? Czego nie ma w internecie tzn. Nie istnieje. Nie ma przeszkód dla hakerów, wymyślili to ludzie i oni mogą to wykorzystać, zepsuć, czy naprawić.,, Świat z papieru" Pozdrawiam.
O To nie jest wina państwa, to jest mankament nowoczesnych systemów informatycznych, jeśli ktoś jest zdolny i bardzo chce to się włamie i zdobędzie sekwencję szyfrowania sygnału na dany dzień. Nie jest takich włamaniach do systemów komputerowych się słyszy a nierzadko robią to młodzieńcy, są przypadki włamań do amerykańskich agencji rządowych. Urządzenia do nadawania dowolnego sygnału radiowego można kupić w sklepach internetowych. Na pewno PKP wyciągnie z tego wnioski i będzie musiał zatrudnić nowych ekspertów. A wszystko przez to, że mechatronicy/informatycy porzucają zasadę "keep it simple" w myśl rozwoju gospodarczego. Np.: potwierdzania takich informacji na zasadzie jednorazowych fiszek/zdrapek które ma dysponent oraz kierowca i nie ma ich w żadnym systemie komputerowym, są nie do zdobycia(zatem nie do zhakowania).
Ale temat wątku ma czemuś służyć..idą wybory to i poszczekac trzeba, żeby dalej uwagę od grajdoła odsunąć.
Wątek założył antypolski ruskowo tuskowy yebany trol.
Admin kasuj.
W samo sedno...
Tobie łeb zhakowalo a nie ruskie
PO CO TA WRZAWA SKORO SZTUCZNA INTELIGENCJA NAM W TYM POMAGA SAMI JĄ STWORZYLIŚMY DO KOGO PRETENSJA JAK TAK DALEJ PÓJDZIE TO SAMI NA SIEBIE ŚCIĄGNIEMY POCISKI MANEWRUJĄCE ODPALIMY BROŃ ATOMOWĄ WYWOŁAMY TOTALNĄ GLOBALNĄ WOJNĘ POWRÓĆMY DO ANALOGOWEJ CZĘSTOTLIWOŚCI
Ale tutaj chyba nikt się nie włamywał, nie przełamywał żadnych systemów zabezpieczeń, tylko nadał odpowiedni sygnał radiowy na określonej częstotliwości radiowej (na częstotliwości kolejowej) ?
27 kwietnia 2022 Koleje Czeskie znowu zaatakowane przez hakerów. Według ČTK, za atak odpowiadają Rosjanie | Od rana nie działa kilka czeskich rządowych stron internetowych, w tym strona Kolei Czeskich. Na strony przeprowadzono atak DDoS.
Od rana nie działają strony m.in. czeskiego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, Policji Republiki Czeskiej, Straży Pożarnej, a także strona Kolei Czeskich. Witryny zostały przeciążone atakiem DDoS, za który według czeskiej strony odpowiada rosyjska grupa hakerów.
Problem wyłączenia stron dotyka pasażerów Kolei Czeskich, którzy nie mogą dokonać m.in. zakupu biletów przez internet.
To ponowny atak hakerów na strony rządowe oraz czeskiego przewoźnika. W zeszłym tygodniu przeprowadzono podobny atak, który spowodował na dłuższy czas wyłączenie strony m.in. Kolei Czeskich. Po zeszłotygodniowych atakach Minister Spraw Wewnętrznych Vít Rakušan powiedział mediom, że odpowiedzialni za to są rosyjscy hakerzy. Jak informuje Czeska Agencja Informacyjna (ČTK) dzisiejszy atak ponownie został przeprowadzony przez rosyjskich hakerów z grupy Killnet.
Koleje Czeskie od samego początku wojny były zaangażowane w pomoc Ukrainie. Reakcja czeskich kolejarzy była natychmiastowa, już 25 lutego wysłali do Przemyśla swój pierwszy pociąg po ewakuowaną ludność cywilną. Stale utrzymywali ruch pociągów, które kursowały na granicę polsko-ukraińską. Następnym krokiem było rozpoczęcie dostaw potrzebnego zapotrzebowania na Ukrainę. Już 27 lutego Czeskie Siły Zbrojne poinformowały, że wysłały specjalny pociąg z amunicją na Ukrainę. Podobny wyjechał kolejnego dnia, 28 lutego. O podobnych dostawach czeska strona przestała hucznie informować, natomiast wiadomo że czescy kolejarze wzięli udział w transporcie czołgów T-72 na Ukrainę. źródło: nakoleiPL
Bardzo przewidywalne działania wrogów suwerennej Polski. Z jednej strony Weber, a z drugiej Wagner.
Putin rusza z pomocą Tuskowi w wyborach.