Od maja nie są udostępniane protokoły z sesji rady miasta...
https://bip.um.ostrowiec.pl/artykul/3107/25339/2022-r
Pracownicy Rady Miasta robią na złość mieszkańcom Ostrowca ? Ile mają czasu żeby udostąpnić protokół z danej sesji ?
Zatwierdzenie przez radę protokołu z sesji nie ma wpływu na jego udostępnienie
Radosław Skwarło
Samorząd terytorialny
Aktualności
Data dodania: 21.06.2013
Czy protokół sesji rady gminy podlega udostępnieniu przed jego zatwierdzeniem przez radę? Statut gminy wymaga zatwierdzenia protokołu w drodze uchwały rady na kolejnej sesji.
Podziel się artykułem:
Udostępnienia protokołu z sesji rady gminy nie można uzależniać od zatwierdzenia go przez radę.
Protokół sesji rady gminy od momentu jego sporządzenia jest dokumentem urzędowym, podlegającym udostępnieniu. W myśl art. 11b ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym , jawność działania organów gminy obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje rady gminy i posiedzenia jej komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń organów gminy i komisji rady gminy.
Prawo dostępu do protokołu sesji rady wynika także z ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198, z późn. zm.). Każda informacja w sprawach publicznych stanowi informację publiczną w rozumieniu tej ustawy i podlega udostępnieniu w trybie i na zasadach w niej określonych. Art. 7 ust. 1 pkt 3 i art. 19 ustawy wprost przewidują prawo do dostępu materiałów z posiedzeń kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów. Prawo to nie może być ograniczane ze względu na statutowy wymóg zatwierdzenia protokołu przez radę w drodze uchwały.
Podstawy do ograniczenia dostępu do protokołu do czasu zatwierdzenia przez radę nie daje także art. 11b ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym , który nakazuje w statucie gminy określić zasady dostępu do dokumentów publicznych i korzystania z nich. Określenie zasad dostępu nie może ograniczać konstytucyjnego prawa dostępu do informacji publicznej. Zasady te powinny przybrać charakter norm organizacyjno-technicznych (wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 16 września 2002 r., K 38/01, OTK-A 2002/5, poz, 59). W żadnym zaś razie ustalenie zasad dostępu nie oznacza uprawnienia rady gminy do modyfikowania regulacji ustawowych określających przedmiotowy zakres udostępnianych informacji.
Wprowadzenie zapisu uzależniającego udostępnienie protokołu sesji rady i protokółów z obrad komisji od ich "formalnego przyjęcia", narusza prawo obywateli dostępu do informacji publicznej, jaką jest protokół sesji rady, na pewnym etapie działania organów (przed przyjęciem przez radę) – por. wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 6 listopada 2008 r., III SA/Wr 418/08, OwSS 2009/1/8/8.
Protokół sesji trzeba udostępnić nawet wówczas, gdy nie został przyjęty przez radnych
14 marca 2008 Jarosław Czerw
Jak postąpić z protokołem z obrad sesji, który nie został przyjęty przez radę? Radni nie zapoznawali się z treścią protokołu, nie był on odczytywany na sesji. Czy w takim przypadku może być udostępniony poprzez BIP?
Odpowiedź
Fakt nieprzyjęcia przez radę (sejmik) protokołu z powodu niezapoznania się z nim przez radnych nie może skutkować uznaniem jego nieważności lub też uznaniem, że jest on jedynie projektem protokołu. Taki protokół powinien być udostępniony, jednak z adnotacją, że nie został on przyjęty przez odpowiedni organ oraz z podaniem ewentualnych przyczyn nieprzyjęcia.
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 11b ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, działalność organów gminy jest jawna, jawność obejmuje zwłaszcza prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje rady gminy i posiedzenia jej komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń organów gminy i komisji rady gminy. Analogiczne uregulowania zawarte zostały w ustawie o samorządzie powiatowym oraz w ustawie o samorządzie województwa. Na ich podstawie oraz art. 19 w zw. z art. 18 ust. 1 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, protokoły sesji rady (sejmiku) podlegają udostępnieniu. Jednym ze sposobów udostępnienia jest ogłaszanie informacji publicznych, w tym dokumentów urzędowych, w Biuletynie Informacji Publicznej (BIP).
Samorządowe ustawy ustrojowe (ustawa o samorządzie gminnym, ustawa o samorządzie powiatowym, ustawa o samorządzie województwa) nie regulują kwestii związanych z procedurą przyjęcia protokołu sesji rady (sejmiku). Kwestie te uregulowane zostały najczęściej w statutach jednostek samorządu terytorialnego w ten sposób, że protokół poprzedniej sesji jest przyjmowany na następnej sesji. Przyjmując protokół, rada (sejmik) potwierdza, że odzwierciedla on przebieg sesji.
Statuty nie przewidują sytuacji nieprzyjęcia protokołu. Nie można zgodzić się z tezą, że sporządzony przez protokolanta protokół sesji do momentu przyjęcia go przez radę (sejmik) jest jedynie projektem protokołu. Protokół jest sprawozdaniem z przebiegu sesji. Powinien więc odzwierciedlać jedynie jej przebieg - nie może zawierać niczego ponad to, co miało miejsce w czasie sesji.
Przyjmując protokół, radni potwierdzają, że jest tak w istocie. Przed zatwierdzeniem mogą wnosić do niego uwagi lub zmiany, zgodne ze stanem faktycznym, które wymagają przyjęcia w drodze głosowania.
Wydaje się jednak, że fakt nieprzyjęcia przez radę (sejmik) protokołu z powodu niezapoznania się z nim przez radnych nie może skutkować uznaniem jego nieważności lub też uznaniem, że jest on jedynie projektem protokołu. Taki protokół powinien być udostępniony, jednak z adnotacją, że nie został przyjęty przez odpowiedni organ oraz z podaniem ewentualnych przyczyn nieprzyjęcia.
dr Jarosław Czerw
PODSTAWA PRAWNA:
• Ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 nr 142, poz. 1591 z późn. zm.)
• Ustawa z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U. nr 112, poz. 1198 z późn. zm.)
,, TOP WĄTEK. Pomysły dla Ostrowca" to brak pomysłów. Myślą, że jak przejdą na RM, to nie będzie potrzeba pomysłów. Ktoś pomyśli i zrobi. To jest dobry pomysł. Aby wyszedł.
Ten kto rządzi ma mieć pomysły. One się nazywają ‘Program wyborczy'.
To jak to w końcu było z tym ambarasem... ? Nie ma odważnych, żeby powiedzieć prawdę mieszkańcom ? Czy mieszkańcy nie powinni znać prawdy ?
Ludzkie sprawy, a nie partyjne interesy (2019):
Teraz słyszymy, że: www.youtube.com/watch?v=D6Cu4ARCoRg
Jak określić stopień sympatyzowania z daną partią, tak w skali od 1 do 10 ? Albo które punkty programu wyborczego PiS pan Sajda popiera, a które nie ?
Niektórzy dążą do władzy (lub starają się zaprzyjaźnić z władzą) dla własnych partykularnych korzyści, a przynajmniej tak mi się wydaje, jak sobie tak patrze czasem na polską sceną polityczną. Także hmmm.... To jaki partia ma program do prawdziwi sympatycy chyba wiedzą ? Ja nigdy nie czytałem programu wyborczego żadnej parti, bo partyjność nie leżała nigdy w kręgu moich różnych zainteresowań.
Do partii PiS w ostatnim czasie wstąpiło 20-stu nowych członków. Ciekawe czy znają oni program wyborczy PiS :]
Jak niektórzy mieszkańcy miasta (i może też przyjezdni ?) wyrażają swoją sympatię bądź antypatię do PiS, to można było zaobserwować chociażby pod biurem poselskim PiS na Pułankach lub pod domem posła (tzw. Strajki Kobiet).
Ja czytałem program działania pani Marty Lempart, bo nie jest on długi (zamieściła go na swoim facebooku). Generalnie to chodziło o to aby odsunać PiS od władzy :]
Klasyk miawał: Jest za, a nawet przciw :)
Klasyk mawiał: Jestem za, a nawet przeciw :)
Kto wie o kogo chodzi ?
Program się nazywał bodaj "Młode Wilki 2007" ?
"W 2002 roku – po sprywatyzowaniu istniejącego od 1993 roku Zakładu Oczyszczania Miasta (wcześniej Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej) - powstała spółka Rethmann ZOM Sp. z o.o. Następnie od 2004 roku firma funkcjonowała pod nazwą REMONDIS Ostrowiec Sp. z o.o., żeby dwa lata później przekształcić się w oddział REMONDIS Sp. z o.o. w Ostrowcu Świętokrzyskim. W takiej formie prawnej działa do teraz."
źródło: https://www.remondis-polska.pl/prasa/news/detail/remondis-ostrowiec-swietokrzyski-swietuje-20-lecie/
Więc tak idąc za ciosem, możnaby sprywatyzować resztę spółek miejskich. Myślicie, że to dobry pomysł? A jeśli nie dobry, to dlaczego ?
I kolejna sprawa. Czy w Ostrowcu jest Rzecznik Praw Obywatlskich ? Jestem ciekaw jak ustosunkowałby się on do takiego stanowiska pracownika Urzędu Miasta:
http://www.ostrowiecnr1.pl/forum/watek/lokaty-gminy-ostrowiec-swietokrzyski-owiane-tajemnica/
Chodzi mi konkretnie o to czy mieszkańcy miasta mają prawo poznać treść umów, jakie miasto zawiera z prywatnymi, czy nie prywatnymi firmami (bankami itp.) ?