Na piątkowej sesji Rady Powiatu radni przyjęli sprawozdanie finansowe ostrowieckiego szpitala za 2011 rok. Dyrektor szpitala, Józef Grabowski zapewnia, że tegoroczny ujemny wynik finansowy nie będzie tak wysoki, jak w 2011 roku, w którym wyniósł -5,4 mln złotych.
debilizm ekonomiczny - szpital jest jednostką finansów publicznych i tam kreatywność nie wchodzi w grę
Pisiory z lipcem, Duda i ołownią na czele zadłużyły szpital a teraz jeszcze mącą..
I co zrobili z pieniędzmi? Wzięli do swojej kieszeni, czy po prostu kasa poszła na działalność szpitala i na wynagrodzenia dla pracowników?
2016-12-06 Wygrał konkurs. Czeka na decyzję zarządu powiatu
Rafał Lipiec wygrał konkurs na dyrektora szpitala powiatowego w Ostrowcu Świętokrzyskim. Jak poinformował Zbigniew Duda, starosta ostrowiecki, zarząd powiatu na posiedzeniu, które odbędzie się w czwartek zdecyduje, czy powołać go na to stanowisko.
Poprzedni dyrektor szpitala, Jarosław Seweryński został odwołany ze stanowiska przez zarząd powiatu w czerwcu tego roku. Przyczyną tej decyzji była utrata zaufania spowodowana pogarszającą się sytuacją finansową lecznicy. Ponadto, jak tłumaczył wówczas starosta, dyrektor Seweryński podejmował decyzje dotyczące lecznicy bez zgody zarządu powiatu i pobierał nienależne świadczenia finansowe.
Rafał Lipiec we wrześniu został powołany przez wojewodę Agatę Wojtyszek na stanowisko konsultanta wojewódzkiego w dziedzinie pielęgniarstwa ratunkowego. Ukończył Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach na Wydziale Pielęgniarstwa oraz studia podyplomowe z organizacji i zarządzania w ochronie zdrowia na tej samej uczelni. Pracę w szpitalu w Starachowicach rozpoczął w lutym 1996 roku.
Jak kiedyś rozmawiano z dyrektorem szpitala o podwyżce wynagrodzenia? https://www.youtube.com/watch?v=MV66VaJ6lok
Teraz szpitale biorą kredyty zadłużając się i kasa jest...
Problemem był / jest też brak różnych specjalistów...
08.04.2014 Wczorajsze spotkanie w Starostwie Powiatowym z lekarzami pediatrii nie przyniosło planowanego rezultatu. W Ostrowcu Świętokrzyskim w dalszym ciągu nie ma chętnych lekarzy, którzy chcieliby objąć funkcję ordynatora Oddziału Pediatrii. https://www.youtube.com/watch?v=o6cbLb7zH94
12.06.2014 Radni powiatowi z Klubu Prawo i Sprawiedliwość dopatrują się nieprawidłowości w działaniu ostrowieckiego szpitala. Stan lecznicy był jedną z przyczyn, dla której PIS żądał odwołania ze stanowiska starosty. https://www.youtube.com/watch?v=zI4iQ5xdDfM
22.12.2014 19 grudnia, do obrad zasiedli radni powiatowi, podczas sesji ustalili m.in, wysokość wynagrodzenia starosty ostrowieckiego. Ponadto, poruszona została sprawa uregulowania wypłat dla nauczycieli, opozycyjni radni mieli także dużo pytań o sytuację finansową szpitala. https://www.youtube.com/watch?v=JVfmc1tilR0
Najstarsza informacja o szpitalu jaką udało mi się znaleźć w serwisie lokalnatelewizja pl pochodzi z 28.12.2011 r.: Grażyna Słowik została odwołana ze stanowiska dyrektora szpitala miejskiego w Ostrowcu Św. Na tym stanowisku zastąpi ją radny Sejmiku Województwa Świętokrzyskiego - Józef Grabowski. Najważniejszym powodem tej decyzji są rosnące długi placówki. Józef Grabowski - dotychczasowy pełnomocnik starosty ostrowieckiego ds. gospodarki i infrastruktury, radny III i IV kadencji Sejmiku Województwa Świętokrzyskiego, był już dyrektorem Zespołu Opieki Zdrowotnej w Ostrowcu Św. Funkcje tę sprawował w latach 2001 - 2007. Teraz, na prośbę starosty ostrowieckiego, ma pełnić obowiązki dyrektora ZOZ do momentu rozstrzygnięcia konkursu na to stanowisko.
2011-12-29 Grażyna Słowik odwołana z funkcji dyrektora szpitala w Ostrowcu
Dyrektorka ostrowieckiego szpitala Grażyna Słowik została odwołana ze stanowiska. Tak zdecydował Zarząd Powiatu Ostrowieckiego. Jej następcą został Józef Grabowski, sprawujący już funkcję dyrektora lecznicy do roku 2007.
Głównym powodem odwołania Grażyny Słowik było narastające zadłużenie szpitala oraz brak planów dotyczących wyjścia z tej sytuacji – tłumaczył wicestarosta Eligiusz Mich. Ostrowiecka lecznica ma blisko 20 mln złotych długu, a według wicestarosty dotychczasowa dyrektor nie przedstawiła w prognozie na rok 2012 działań, które mogłyby nie tylko zmniejszyć dług, ale powstrzymać jego narastanie. Dlatego Zarząd Powiatu oraz Rada Społeczna szpitala zdecydowała o odwołaniu Grażyny Słowik.
Józef Grabowski deklaruje, że głównym celem jego działań będzie nie tylko restrukturyzacja długu i uzyskanie płynności finansowej, ale także odbudowanie zaufania do ostrowieckiej lecznicy i przywrócenie jej wiarygodności. Nowo powołany dyrektor będzie pełnił tę funkcje do czasu rozstrzygnięcia konkursu na szefa szpitala. Józef Grabowski nie wyklucza w nim udziału. Dyrektor ostrowieckiego szpitala jest też radnym sejmiku wojewódzkiego z listy SLD. /Teresa Czajkowska/ https://radiokielce.pl/875637/post-3729/
Dziś byłem pod szpitalem i zastanawiam się kiedy ktoś sprzątał przed budynkiem... Śmietnik normalnie...
2015-06-29 8 milionów kredytu ma zwiększyć wiarygodność szpitala
Ostrowiecki szpital zaciągnął kredyt w wysokości 8 mln złotych. Ma on umożliwić spłatę innych zobowiązań. Jak powiedział dyrektor lecznicy Jarosław Seweryński, zaciągnięcie kolejnej pożyczki było konieczne, by uniknąć egzekucji komorniczej oraz odzyskać wiarygodność u dostawców sprzętu i usług.
Dyrektor zapewnia, że szpital, pomimo kolejnego kredytu będzie w stanie spłacać swoje zobowiązania. Ma to być możliwe dzięki dochodom, jakie uda się wypracować, między innymi ze zwiększonego kontraktu dla Szpitalnego Oddziału Ratunkowego, renegocjacji umowy ze spółką Carint, czy też oszczędnościom, osiągniętym podczas przetargów na świadczenie usług i dostaw dla szpitala.
Jarosław Seweryński liczy, że dzięki większej niż w ubiegłym roku liczbie tzw. nadwykonań, lecznica będzie miała szansę na większe wpływy z NFZ.
Lecznica przygotowuje się także do uruchomienia pracowni rezonansu magnetycznego. W najbliższych dniach z urządzenia będą mogli skorzystać pierwsi pacjenci. Dzięki temu szpital zmniejszy koszty związane z kupowaniem takich usług w prywatnej pracowni.
@14:02, wiesz, jaki mamy rok, czy jeszcze trzeźwiejesz?
Nazwa beneficjenta pomocy:
ZESPÓŁ OPIEKI ZDROWOTNEJ W OSTROWCU ŚWIĘTOKRZYSKIM | NIP: 6611959864
Według poniższej wyszukiwarki ostatnia przyznana pomoc finansowa nastąpiła w dniu 18.12.2017 (z PFRON). Nie wiem, dlaczego wyszukiwarka nie pokazuje ostatnich lat.
Interpelacja nr 150 w sprawie zadłużenia szpitali na przykładzie ZOZ w Ostrowcu Świętokrzyskim.
Zgłaszający: Zdzisław Kałamaga
Adresat: prezes Rady Ministrów
Data wpływu: 29-11-2001
Data ogłoszenia: 05-12-2001 - posiedzenie nr 7
Szanowny Panie Premierze! Problem zadłużenia szpitali jest od wielu lat problemem nierozwiązanym. Również kontrolowanie usług medycznych przez kasy chorych nie zmniejszyło skali tego problemu, a w wielu przypadkach zadłużenie się zwiększyło. Np. ZOZ w Ostrowcu Świętokrzyskim z powodu znacznego i udowodnionego niedoszacowania usług medycznych w 1999 r. i 2000 r., obliczanego wg UNUZ na kwotę ponad 12 mln zł, powstało w końcu 2001 r. 20 mln zadłużenie, mimo dobrze i konsekwentnie przeprowadzonego procesu restrukturyzacji.
Mimo wielu rozmów, pism, negocjacji, ten problem nie został na dziś rozwiązany. Żadna z osób odpowiedzialnych w Świętokrzyskiej Kasie Chorych nie potrafi odpowiedzieć kierownictwu szpitala i staroście na żadne pytanie dotyczące sposobów wyjścia z pułapki zadłużeniowej.
W związku z dramatyczną już sytuacją szpitala i praktyczną utratą płynności finansowej proszę o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
1. Jak rząd zamierza postępować w takich sytuacjach?
2. Jakie są sposoby wyjścia z zapaści finansowej?
Z wyrazami szacunku
Poseł Zdzisław Kałamaga
Warszawa, dnia 29 listopada 2001 r.
Odpowiadający: Mariusz Łapiński - minister zdrowia
Data wpływu: 28-12-2001
Data ogłoszenia: 10-01-2002 - posiedzenie nr 10
Odpowiedź ministra zdrowia - z upoważnienia prezesa Rady Ministrów - na interpelację nr 150 w sprawie zadłużenia szpitali na przykładzie ZOZ w Ostrowcu Świętokrzyskim
Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na interpelację pana posła Zdzisława Kałamagi z dnia 29 listopada 2001 r., przekazaną przy piśmie znak SPS-0202-150/01 z dnia 30 listopada 2001 r., w sprawie zadłużenia szpitali z upoważnienia prezesa Rady Ministrów uprzejmie informuję, co następuje.
Samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej gospodaruje samodzielnie przekazanymi w nieodpłatne użytkowanie nieruchomościami i majątkiem skarbu państwa lub komunalnym oraz majątkiem własnym (otrzymanym i zakupionym - art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej - DzU nr 91, poz. 408, z późn. zm.).
Zbycie, wydzierżawienie lub wynajęcie majątku trwałego samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej może być dokonane przez zakład na zasadach określonych przez organ, który zakład utworzył. Wniesienie majątku do spółek lub fundacji wymaga zgody organu, który zakład utworzył. Podstawą gospodarki samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej jest plan finansowy ustalany przez kierownika zakładu (ust. 2 i 3 ww. artykułu).
Podmiot, który utworzył publiczny zakład opieki zdrowotnej, może pozbawić zakład składników przydzielonego lub nabytego mienia w przypadku połączenia lub podziału albo przekształcenia zakładu, przeprowadzanych na zasadach określonych w ustawie. W przypadku likwidacji publicznego zakładu opieki zdrowotnej jego majątek, po zaspokojeniu wierzytelności, staje się własnością skarbu państwa lub właściwej jednostki samorządu terytorialnego lub własnością państwowej uczelni medycznej albo państwowej uczelni prowadzącej działalność dydaktyczną i badawczą w dziedzinie nauk medycznych, a o jego przeznaczeniu decyduje podmiot, który utworzył publiczny zakład opieki zdrowotnej (art. 53a ust. 1 i 2 cyt. ustawy).
Samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej pokrywa we własnym zakresie ujemny wynik finansowy (art. 60 ust. 1 ww. ustawy).
Ujemny wynik finansowy samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej nie może być podstawą do zaprzestania działalności, jeżeli dalsze istnienie tego zakładu uzasadnione jest celami i zadaniami, do których realizacji został utworzony, a których nie może przejąć inny zakład w sposób zapewniający nieprzerwane sprawowanie opieki zdrowotnej nad ludnością (ust. 2 ww. artykułu).
Jeżeli ujemny wynik finansowy nie może być pokryty w sposób określony w ust. 1, organ, który utworzył samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej, wydaje rozporządzenie lub podejmuje uchwałę o zmianie formy gospodarki finansowej zakładu lub o jego likwidacji (ust. 3 ww. artykułu).
Organ, który utworzył samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej, z uwzględnieniem ust. 2, pokrywa ujemny wynik finansowy zakładu ze środków publicznych i może określić formę dalszego finansowania zakładu na zasadach określonych w art. 35c (ust. 4 ww. artykułu). Zobowiązania i należności samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej po jego likwidacji stają się zobowiązaniami i należnościami skarbu państwa lub właściwej jednostki samorządu terytorialnego lub odpowiednio państwowej uczelni medycznej albo państwowej uczelni prowadzącej działalność dydaktyczną i badawczą w dziedzinie nauk medycznych (ust. 6 ww. artykułu).
Ponadto należy zauważyć, iż zgodnie z art. 54 ust. 1 ww. ustawy samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej może uzyskiwać środki finansowe:
1) z odpłatnych świadczeń zdrowotnych udzielanych w szczególności na zlecenie:
a) organu, który utworzył zakład, lub innych organów uprawnionych na podstawie odrębnych przepisów,
b) osób objętych ubezpieczeniem innym niż ubezpieczenie społeczne,
c) instytucji ubezpieczeniowych,
d) zakładów pracy, organizacji społecznych i innych instytucji,
e) innych zakładów opieki zdrowotnej,
f) osób fizycznych nieobjętych ubezpieczeniem lub za świadczenie nieprzysługujące w ramach ubezpieczenia;
2) na realizację zadań i programów zdrowotnych;
3) z wydzielonej działalności gospodarczej innej niż wymieniona w pkt. 1, jeżeli statut zakładu przewiduje prowadzenie takiej działalności;
4) z darowizn, zapisów, spadków oraz ofiarności publicznej, także pochodzenia zagranicznego, z zastrzeżeniem wynikającym z art. 42.
Zgodnie z art. 55 ww. ustawy samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej może otrzymywać dotacje budżetowe na:
1) realizację zadań w zakresie zapobiegania chorobom i urazom lub innych programów zdrowotnych oraz promocję zdrowia,
2) pokrycie kosztów kształcenia i podnoszenia kwalifikacji osób wykonujących zawody medyczne,
3) inwestycje, w tym zakup wysoko specjalistycznych aparatury i sprzętu medycznego,
4) cele określone w art. 67a,
5) cele szczególne, przyznawane na podstawie odrębnych przepisów.
Dotacje wymienione w ust. 1 przyznaje organ, który utworzył samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 (ust. 2 ww. artykułu).
Należy także zauważyć, że oczekuje się, iż organy założycielskie samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, a więc przede wszystkim samorządy terytorialne, tak zabezpieczą gospodarkę wyodrębnionym przez szpitale majątkiem, aby nie groziła jego utrata ani deprecjacja.
Ponadto uprzejmie informuję, że zwróciłem się do wojewodów o wnikliwą kontrolę zgodności z prawem uchwał organów uprawnionych do podejmowania decyzji w zakresie likwidacji lub przekształcania samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, ze szczególnym uwzględnieniem ustawowego obowiązku zapewnienia dostępności do świadczeń na niepogorszonym poziomie.
Warto również zaznaczyć, że planowana jest pilna nowelizacja ustawy o zakładach opieki zdrowotnej. W ramach realizacji polityki państwa w obszarze zdrowia należy konsekwentnie przypominać, iż nie będzie przyzwolenia na pozbawione racjonalnych przesłanek przejmowanie majątku publicznych zakładów opieki zdrowotnej przez podmioty prywatne.
Minister
Mariusz Łapiński
Warszawa, dnia 21 grudnia 2001 r.