Z filmiku konfederacji - rozdawnictwo, czyli:
- tarcza antykryzysowa
- tarcza solidarnościowa
- tarcza antyinflacyjna
- tarcza 2.0
- tarcza antycovidowa
- tarcza finansowa
- dopłata do prądu
- dopłata do gazu
- dopłata do węgla
- dopłata do przedszkola
- dopłata do dopłaty
- laptop
- n-ta emerytura
Ja tylko dostałem dodatek osłonowy 400 zł (w ramach tarczy antyinflacyjnej): 2 raty po 200 zł i koniec (w sumie 400 zł wszystkiego). Pomogło mi to poradzić sobie z inflacją ?
Jest ponoć kilka rodzajów cukrzycy ale ja się na tym zbytnio nieznam, bo nie czytałem o tym zbyt wiele. Insulina to jest taki hormon produkowany przez trzustkę chyba. Normalnie gdy wzrasta poziom cukru we krwi (np. po posiłku) to wydziela się wtedy insulina i wpycha ten cukier z krwi do tkanek, a tkanki go zużywają (np. tkanka mięsniowa) lub magazynują w postaci glikogenu chyba też w wątrobie czy w postaci tkanki tłuszczowej. Jak podasz za dużo insuliny, to poziom cukru we krwi obniża się nadmiernie (robi się hipoglikemia). Nie znam się zbytnio na tym, ale cukrzyca, to chyba raczej zbyt wysoki poziom cukru we krwi (hiperglikemia). Kiedyś myślałem, że jak ktoś ma cukrzyce, to poprostu bierze sobie jakieś tabletki pobudzające wydzielanie insuliny czy insulinę we wstrzyknięciach i jest OK, ale się dowiedziałem, że czasem są problemy z poziomem cukru, żeby go utrzymać w dozwolonych fizjologicznych normach. Jak podajesz sobie insulinę, to musisz równocześnie natychmiast zjeść posiłek. Może, ktoś ma tak, że mu ten cukier (glukoza) skacze - raz za wysoka, raz za niska. Są też chyba, o ile dobrze pamiętam, różne rodzaje insuliny (?), czyli taka insulina co działa mocno i szybko oraz taka, która działa dłużej ale delikatniej (taka jakby o przedłużonym uwalnianiu). Tak, dobrze pamiętam: https://cukrzycapolska.pl/insulina/czas-dzialania-insulin/insuliny-szybko-dzialajace-i-krotko-dzialajace-bolusowa/
Trzeba pilnować diety przy cukrzycy. W szpitalach, to podają jeden posiłek więcej i niby specjalną dietę dla cukrzyków (różne produkty żywnościowe mają różny tzw. indeks glikemiczny). Kiedyś tak sobie pomyślałem, że możnaby skłamać w szpitalu i powiedzieć, że ma się cukrzycę to dali by jeden posiłek więcej, ale to by nie przeszło, bo w szpitalu cię wołają na podawanie tej insuliny i wtedy by wyszło szydło z worka.
Otyłość powoduje chyba tzw. insulinooporność, tzn. że ta glukoza we krwi niechce się obniżać od insuliny tak jak powinna i trzeba podać więcej insuliny. Tkanki stają się jakby uodpornione na insulinę i niechcą absorbować tej glukozy.
Także podsumowując to nie wiem jaki stopień niepełnosprawności się należy przy cukrzycy, ale możliwe że tylko umiarkowany. Tutaj są dokumenty z kontroli Powiatowego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności i można sobie poczytać, co komu przyznali przy jakich schorzeniach http://www.ostrowiecnr1.pl/forum/watek/protokol-z-kontroli-bip/
Cukrzyca typu 1 (insulinozależna) to choroba, w której konieczne jest przyjmowanie insuliny, czyli hormonu produkowanego przez trzustkę. Pozwala on na przenikanie glukozy z krwi do komórek, gdzie może być następnie wykorzystywana jako źródło energii. (Mózg też zużywa glukozę). https://duckduckgo.com/?q=cukrzyca+insulinozalezna
https://gemini.pl/poradnik/artykul/hiperinsulinemia-niebezpieczne-dla-zdrowia-stezenie-insuliny/
Może ja mam coś nie tak z cukrem, insuliną itp. ?
Hiperinsulinemia – objawy
Hiperinsulinemia i współistniejąca z nią insulinooporność u niektórych pacjentów może przebiegać bezobjawowo.
Mogą jednak występować takie dolegliwości jak:
- senność po posiłkach,
- nadmiar tkanki tłuszczowej (szczególnie w okolicy brzucha – otyłość centralna),
- kłopoty z koncentracją i pamięcią,
- przewlekłe zmęczenie,
- zaburzenia nastroju,
- rozdrażnienie,
- ból głowy,
- bóle stawów,
- rogowacenie ciemne (przebarwienie skóry koloru ciemnobrązowego wraz z nadmiernym rogowaceniem, głównie na szyi, pod pachami, na łokciach i kolanach).
Lekarz odpowiedział zdawkowo: Nie sądzę.
Albo wie, albo nie wie. Nikogo nie obchodzi, czy on sądzi czy nie sądzi.
"Substancją czynną preparatu jest metoprolol. Jest to substancja należąca do grupy leków zwanych beta-blokerami (inna stosowana nazwa to beta-adrenolityki). Działanie tych leków polega na zablokowaniu pewnego typu receptorów, nazywanych receptorami adrenergicznymi typu beta. Receptory adrenergiczne występują na powierzchni komórek nerwowych, mięśniowych lub gruczołowych w licznych tkankach i narządach. W warunkach fizjologicznych pobudzane są przez uwalnianą po aktywacji współczulnego układu nerwowego adrenalinę lub noradrenalinę.
(...)
Chorzy na cukrzycę powinni zachować ostrożność ponieważ metoprolol może wpływać na kontrolę stężenia glukozy we krwi oraz maskować objawy hipoglikemii (zmniejszenia stężenia glukozy we krwi), takie jak uczucie kołatania serca, zwiększenie częstotliwości rytmu serca czy pocenie się. Należy kontrolować stężenie glukozy we krwi. Ryzyko zaburzeń metabolizmu węglowodanów jest jednak mniejsze w przypadku stosowania tabletek o przedłużonym uwalnianiu niż w przypadku stosowania tabletek o standardowym uwalnianiu. (...)"
https://www.mp.pl/pacjent/leki/lek/87911,Beto-25-ZK-tabletki-o-przedluzonym-uwalnianiu
Inne leki, które się przyjmuje też mogą mieć jakiś tam wpływ (np. niewielki) na glikemię (poziom cukru). Chyba we wszystkich ulotkach od beta-blokerów pisze, że można od tych leków też przytyć kilka kilogramów.
Protokół z kontroli kompleksowej przeprowadzonej w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej
w Ostrowcu Świętokrzyskim. Kontrolę przeprowadzono w dniach 23 – 25 stycznia 2012 roku.
https://bip.kielce.uw.gov.pl/download/2/1750/mopsostrowiec.pdf
No to rychło w czas. Inflacja szaleje a oni się teraz dopiero obudzili....
(...) „W wyniku wprowadzenia powyższych zmian w przypadku osób samotnie gospodarujących maksymalna kwota zasiłku stałego ulegnie zwiększeniu do kwoty 1000 zł (obecnie wynosi ona 719 zł), a w przypadku osoby w rodzinie – do kwoty 780 zł (obecnie 600 zł). Podwyższono również wysokość minimalną tego świadczenia - obecnie wynosi ona 30 zł, zaś w wyniku wprowadzenia omawianej zmiany kwota zasiłku stałego nie może być niższa niż 100 zł miesięcznie” – czytamy w odpowiedzi udzielonej 21 lipca 2023 r. (...)
https://www.infor.pl/prawo/pomoc-spoleczna/zasilki/5981397,zasilek-staly-z-podwyzka-od-2024-r.html
Do jakiej kwoty wzrośnie zasiłek pielęgnacyjny oraz kryterium dochodowe dla zasiłku stałego? To kryterium dochodowe sprawia, ze zasiłek stały nie jest wypłacany w pełnej wysokości - w przypadku otrzymywania również zasiłku pielęgnacyjnego, a o dodatku mieszkaniowym można wtedy zapomnieć - bo co z tego, ze go wypłacą, jak jego równowartość odejmą potem z zasiłku stałego ?
Wybrany fragment komentarza spod artykułu: (...) mam zasiłek stały z mopsu od 19 roku życia, gdzie to zawsze były stawki głodowe. Dopiero teraz będzie większa podwyżka. Nadmieniam, że nie jestem ani alkoholikiem ani narkomanem. (...)
Zachorował w młodym wieku i renta socjalna z ZUS się nie należy. Takie mamy prawo w Polsce.
Jakie warunki musisz spełnić, aby uzyskać rentę
Będziesz mieć prawo do renty z tytułu niezdolności do pracy, jeśli spełnisz łącznie następujące warunki:
- jesteś niezdolny do pracy;
- masz wymagany – odpowiedni do wieku – staż ubezpieczenia (okres składkowy i nieskładkowy):
1 rok – jeżeli stałeś się niezdolny do pracy zanim ukończyłeś 20 lat,
2 lata – jeżeli stałeś się niezdolny do pracy między 20 a 22 rokiem życia,
3 lata – jeżeli stałeś się niezdolny do pracy między 22 a 25 rokiem życia,
4 lata – jeżeli stałeś się niezdolny do pracy między 25 a 30 rokiem życia,
5 lat – jeżeli stałeś się niezdolny do pracy po ukończeniu 30 lat, przy czym okres ten musi przypadać w ciągu ostatnich 10 lat:
Obudzili się, bo minęło 3 lata od ostatniej podwyżki. W przypadku tych świadczeń z pomocy społecznej waloryzacja jest raz na 3 lata. W czasach gdzie nie było inflacji to w ogóle przez dluuuuuugie lata te świadczenia nie były waloryzowane, a że Polska to biedny kraj to podwyżek nie było.
kolejny cytat ze strony: "Duży procent ludzi musi żyć z zasiłku stałego, bo zostali oszukani przez ZUS - została im zabrana renta mimo, że byli chorzy. . również są tacy co stracili prace i musieli pracować dorywczo na czarno, bo innej pracy nie było, a potem zachorowali i renta im nie przysługiwała."
Interpelacja nr 42599 w sprawie waloryzacji zasiłków stałych i celowych z opieki społecznej
https://www.sejm.gov.pl/sejm9.nsf/interpelacja.xsp?typ=INT&nr=42599
Zgłaszający: Monika Falej, Paweł Krutul, Marek Rutka, Robert Obaz, Maciej Kopiec, Anita Kucharska-Dziedzic
Data wpływu: 05-07-2023
Szanowna Pani Minister!
Coraz częściej dostaję prośby od ludzi ubogich, często niepełnosprawnych, o zainteresowanie się państwa coraz trudniejszymi warunkami ich bytowania. Korzystają z zasiłków stałych lub celowych z opieki społecznej. Ich kwoty nie pozwalają zaspokoić podstawowych potrzeb życiowych. Osoby te najbardziej odczuwają ciągle wysoki poziom inflacji oraz wzrost kosztów utrzymania.
W pismach do mnie apelują więc o waloryzację zasiłków. Podawane są przykłady: „Jestem osobą niepełnosprawną w stopniu umiarkowanym ze wszczepionym rozrusznikiem, mam też kilka innych chorób. A dostaję zasiłek stały zaledwie w kwocie 719 zł i jak wyżebrzę – zasiłki celowe, które też są bardzo niskie, bo dostałem ostatnio na leki 50 zł, a na żywność zaledwie 80 zł. Korzystam z obiadów, ale są one niskiej jakości. A w miesiącu lipcu ich nie będzie. Prowadzę gospodarstwo jednoosobowe po śmierci mamy, którą opiekowałem się 7 lat. Proszę o wniosek o coroczną waloryzację świadczeń społecznych dostosowanych do obecnej drożyzny. Chciałbym wiedzieć, kiedy i o ile wzrośnie zasiłek”.
W dobie nieustannych wysokich transferów społecznych, waloryzacji emerytur, podnoszenia średnich krajowych osoby korzystające z zasiłków wydają się być niepotrzebnymi społecznie. Ostatnia waloryzacja zasiłku stałego miała miejsce 1 stycznia 2022 roku. Wtedy też zmieniło się kryterium dochodowe, które jest weryfikowane co 3 lata. Zgodnie z informacją wiceminister Anny Schmidt zmian w tym zakresie w tym roku nie będzie. Ewentualnej waloryzacji można się spodziewać dopiero w 2025 roku. Dla najuboższych ta data jest nie do przyjęcia.
Pani Minister!
1. Czy, od kiedy i do jakiej kwoty zostanie zmieniony zasiłek stały z pomocy społecznej?
2. Czy, od kiedy i do jakiej kwoty zostaną zmienione zasiłki celowe?
Z poważaniem
Monika Falej
Posłanka Warmii, Mazur i Powiśla
Odpowiadający: sekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej Stanisław Szwed
Warszawa, 21-07-2023
Szanowna Pani Marszałek,
w odpowiedzi na zapytanie poselskie Poseł Moniki Falej wraz z grupą posłów z 11 lipca br., nr 42599, w sprawie waloryzacji zasiłku stałego, uprzejmie wyjaśniam, co następuje:
Należy już na wstępie podkreślić, że misją Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej jest tworzenie podstaw dla podnoszenia jakości życia w zakresie spraw rodziny, pracy i zabezpieczenia społecznego. Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej, realizując i rozwijając rządowe programy, wpływa na poprawę sytuacji bytowej polskiego społeczeństwa, ze szczególnym uwzględnieniem rodzin z dziećmi.
W odniesieniu do świadczeń z pomocy społecznej wyjaśniam, że zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2023 r. poz. 901) pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości. Taka konstrukcja przepisu stanowi wskazówkę dla organów państwa zajmujących się pomocą społeczną, jak i dla osób ubiegających się o pomoc, że w pierwszej kolejności powinny skorzystać z przyznanych im przez przepisy innych ustaw uprawnień, z własnych zasobów majątkowych (pieniężnych i niepieniężnych) oraz z własnych możliwości działania.
Zgodnie z art. 7 ustawy, pomocy społecznej udziela się na wniosek lub z urzędu, w szczególności z powodu: ubóstwa, sieroctwa, bezdomności, bezrobocia, niepełnosprawności, długotrwałej lub ciężkiej choroby, przemocy w rodzinie, potrzeby ochrony ofiar handlu ludźmi, potrzeby ochrony macierzyństwa lub wielodzietności, bezradności w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego, zwłaszcza w rodzinach niepełnych lub wielodzietnych, braku umiejętności w przystosowaniu do życia młodzieży opuszczającej całodobowe placówki opiekuńczo-wychowawcze, czy osób opuszczających zakłady karne.
Osoba lub rodzina ubiegająca się o wsparcie może zgłosić się do ośrodka pomocy społecznej w miejscu zamieszkania (ośrodki znajdują się w każdej gminie). Decyzje o przyznaniu lub odmowie przyznania pomocy wymagają uprzednio przeprowadzenia przez pracownika socjalnego rodzinnego wywiadu środowiskowego. Przyznanie świadczeń w pomocy społecznej następuje w drodze decyzji administracyjnej. Od każdej decyzji służy prawo odwołania. Rolą pracownika socjalnego jest dokonywanie analizy i oceny zjawisk, które powodują zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej. Każde podejmowane przez pracowników socjalnych działania powinny być bodźcem motywującym osoby potrzebujące do zmagania się z problemami, które często wydają się nie do przezwyciężenia.
Przyznanie prawa do świadczenia pieniężnego z pomocy społecznej uzależnione jest od kryteriów dochodowych. Kwoty kryteriów dochodowych w pomocy społecznej podlegają okresowej weryfikacji. Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej, kryteria dochodowe podlegają weryfikacji co 3 lata, z uwzględnieniem wyniku badań progu interwencji socjalnej. Badania progu interwencji socjalnej dokonuje Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, przy czym w art. 9 ust. 9 ustawy o pomocy społecznej przewidziano tryb szczególny - gdy w danym roku kalendarzowym kwota kryterium dochodowego osoby samotnie gospodarującej i kwota kryterium dochodowego na osobę w rodzinie będzie równa lub niższa niż minimum egzystencji, Rada Dialogu Społecznego może wówczas wystąpić do Rady Ministrów z wnioskiem o zweryfikowanie kwot kryteriów dochodowych.
Od 1 stycznia 2022 r., zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 14 lipca 2021 r. w sprawie zweryfikowanych kryteriów dochodowych oraz kwot świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 1296), kryteria dochodowe w pomocy społecznej wynoszą odpowiednio:
- dla osoby samotnie gospodarującej – 776 zł (wzrost o 11% w stosunku do wysokości kryterium obowiązującego w 2021 r.),
- dla osoby w rodzinie – 600 zł (wzrost o 14% w stosunku do wysokości kryterium obowiązującego w 2021 r.).
Podwyższenie wysokości kwot kryteriów pociągnęło za sobą automatycznie podwyższenie:
- kwoty stanowiącej podstawę ustalenia wysokości pomocy pieniężnej na usamodzielnienie, na kontynuowanie nauki i pomocy na zagospodarowanie w formie rzeczowej - do kwoty 1837 zł (wzrost o 4% w stosunku do wysokości pomocy pieniężnej możliwej do udzielenia w 2021 r.),
- maksymalnej kwoty zasiłku stałego - do kwoty 719 zł (wzrost o 11 % w stosunku do wysokości pomocy pieniężnej możliwej do udzielenia w 2021 r.),
- minimalnej i maksymalnej kwoty świadczenia pieniężnego na utrzymanie i pokrycie wydatków związanych z nauką języka polskiego dla cudzoziemców, którzy uzyskali w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy, ochronę uzupełniającą lub zezwolenie na pobyt czasowy udzielone w związku z okolicznością, o której mowa w art. 159 ust. 1 pkt 1 lit. c lub d ustawy o cudzoziemcach: 721 zł (wzrost o 11 % w stosunku do wysokości pomocy możliwej do udzielenia w 2021 r.) i 1450 zł (wzrost o 5% w stosunku do wysokości pomocy możliwej do udzielenia w 2021 r.),
- wartość dochodu z 1 ha przeliczeniowego do 345 zł (wzrost o 12% w stosunku do wysokości kwoty obowiązującej w 2021 r.).
W tym miejscu należy wskazać, iż w dniu 13 lipca br. Senat Rzeczypospolitej Polskiej przyjął ustawę z dnia 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o pomocy społecznej oraz niektórych innych ustaw (druk senacki 1012) wraz z poprawkami, która przewiduje wzrost wysokości minimalnej oraz maksymalnej kwoty zasiłku stałego. Ww. ustawa procedowana będzie ponownie przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej.
Ww. świadczenie przyznawane jest osobom spełniającym kryteria dochodowe całkowicie niezdolnym do pracy z powodu wieku lub niepełnosprawności.
Zgodnie z obowiązującymi zasadami zasiłek stały ustala się w wysokości: w przypadku osoby samotnie gospodarującej – różnicy między kryterium dochodowym osoby samotnie gospodarującej a dochodem tej osoby, natomiast w przypadku osoby w rodzinie – różnicy między kryterium dochodowym na osobę w rodzinie, a dochodem na osobę w rodzinie.
Procedowana ustawa proponuje wprowadzenie zmiany polegającej na zwiększeniu maksymalnej wysokości zasiłku stałego. Zgodnie z brzmieniem poprawki w przypadku osoby samotnie gospodarującej zasiłek stały ustala się w wysokości różnicy między kwotą stanowiąca 130% kryterium dochodowego osoby samotnie gospodarującej a dochodem tej osoby, z tym że kwota zasiłku nie może być wyższa niż 1000 zł miesięcznie. Jeśli chodzi o osobę w rodzinie – w wysokości różnicy między kwotą 130% kryterium dochodowego na osobę w rodzinie a dochodem na osobę w rodzinie. W wyniku wprowadzenia powyższych zmian w przypadku osób samotnie gospodarujących maksymalna kwota zasiłku stałego ulegnie zwiększeniu do kwoty 1000 zł (obecnie wynosi ona 719 zł), a w przypadku osoby w rodzinie – do kwoty 780 zł (obecnie 600 zł). Podwyższono również wysokość minimalną tego świadczenia - obecnie wynosi ona 30 zł, zaś w wyniku wprowadzenia omawianej zmiany kwota zasiłku stałego nie może być niższa niż 100 zł miesięcznie.
Planuje się, że ww. zmiany wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2024 r.
Nadrzędnym celem polityki społecznej państwa w warunkach rosnących cen i kosztów utrzymania jest zapewnienie ochrony osobom znajdującym się w trudnej sytuacji bytowej i materialnej.
Zgodnie z art. 39 ust. 1 i 2 ustawy o pomocy społecznej w celu zaspokojenia niezbędnej potrzeby bytowej może być przyznany zasiłek celowy. Zasiłek celowy może być przyznany w szczególności na pokrycie części lub całości kosztów zakupu żywności, leków i leczenia, ogrzewania, w tym opału, odzieży, niezbędnych przedmiotów użytku domowego, drobnych remontów i napraw w mieszkaniu, a także kosztów pogrzebu.
Zasiłek celowy, jak sama jego nazwa wskazuje, przyznawany jest w celu zaspokojenia konkretnej potrzeby, określanej jako niezbędna potrzeba bytowa. Przyznając pomoc w formie zasiłku celowego organ jest zobowiązany realnie ocenić, czy zaspokojenie potrzeby bytowej, której sfinansowania oczekuje wnioskodawca, jest rzeczywiście niezbędne oraz czy sfinansowanie to może nastąpić z jego własnych środków. Środki na wypłatę zasiłków celowych pochodzą z budżetu gminy a pomoc ta ma charakter uznaniowy. Tym samym wysokość zasiłku celowego jest ustalana indywidualnie w danym stanie faktycznym przez ośrodek pomocy społecznej, z uwzględnieniem m.in. sytuacji majątkowej i rodzinnej osoby ubiegającej się oraz możliwości finansowych gminy.
Jednocześnie warto podkreślić, iż Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej realizuje wieloletni rządowy program „Posiłek w szkole i w domu na lata 2019-2023”, który zapewnia pomoc zarówno osobom starszym, niepełnosprawnym, o niskich dochodach, jak i dzieciom, które wychowują się w rodzinach znajdujących się w trudnej sytuacji. Istotnym elementem Programu jest zapewnienie dzieciom i młodzieży w wieku szkolnym zjedzenia gorącego posiłku przygotowanego w stołówce szkolnej. Program przewiduje wsparcie finansowe gmin w udzieleniu pomocy w formie posiłku, świadczenia pieniężnego na zakup posiłku lub żywności albo świadczenia rzeczowego w postaci produktów żywnościowych. Ogólna kwota środków z budżetu państwa przewidziana w całym okresie realizacji Programu to 2 750 000 tys. zł, rocznie 550 mln zł, w tym na realizację modułów 1 i 2 Programu, których koordynatorem jest minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego, w latach 2019-2023 przewidziano 2 550 000 tys. zł z budżetu państwa (rocznie 510 mln zł). Warto dodać, że 28 grudnia 2022 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie ustanowienia wieloletniego rządowego programu „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019–2023. Zmiany dotyczą podwyższenia kryterium dochodowego uprawniającego do korzystania ze wsparcia - ze 150% do 200% kryterium, o którym mowa w art. 8 ustawy o pomocy społecznej. Dzięki temu pomoc w ramach programu „Posiłek w szkole i w domu” otrzymają potrzebujący, których dochód nie przekracza:
1552 zł – dla osoby samotnie gospodarującej (dotychczas było to 1164 zł),
1200 zł – dla osoby w rodzinie (dotychczas 900 zł).
Program Operacyjny Pomoc Żywnościowa 2014-2020 - pomoc żywnościowa w ramach Podprogramu 2021 PLUS została uruchomiona w połowie bieżącego roku i tym samym od 15 maja 2023 r. kryterium dochodowe uprawniające do pomocy żywnościowej w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Żywnościowa 2014-2020 - Podprogram 2021 Plus wynosi 235% kryterium dochodowego określonego w ustawie o pomocy społecznej.
Pomoc przysługuje, jeśli dochód nie przekracza:
1823,60 zł w przypadku osoby samotnie gospodarującej
1410 zł w przypadku osoby w rodzinie.
Podsumowując należy stwierdzić, że Rząd ma pełną świadomość sytuacji osób ubogich i ich rodzin, dlatego też dokłada wszelkich starań, by udzielane wsparcie dla Polek i Polaków w jak największym stopniu odpowiadało na ich potrzeby oraz było dostosowane do zmieniającej się sytuacji.
Z poważaniem
z up. MINISTRA
Stanisław Szwed
Sekretarz Stanu
Interpelacje zgłosili posłowie Sojuszu Lewicy Demokratycznej.